ProRail scoort goed op spoorveiligheid en reizigerspunctualiteit

ProRail scoort goed in een internationale benchmark, waarin de prestaties van zeventien Europese spoorbeheerders in 2018 met elkaar zijn vergeleken. ProRail doet het vooral goed op het gebied van spoorveiligheid en reizigerspunctualiteit.
Reizigers stappen op station Arnhem in de ICE

Van elkaar leren

Het onderzoek is uitgevoerd door PRIME, een platform van Europese infrastructuurmanagers en de Europese Commissie. Het doel van het onderzoek is dat infrastructuurmanagers van elkaar kunnen leren. Voor de benchmark zijn de cijfers van 2012 tot 2018 gebruikt.Het hele rapport is te vinden op de website van Prime.

Intensief

Uit de studie blijkt dat het vervoer over het Nederlandse spoor in de periode 2015-2018 harder gegroeid is dan in de meeste landen van de vergelijkingsgroep. Zowel het reizigers- als het goederenvervoer is relatief hard gegroeid. Bovendien wordt het Nederlandse spoor het meest intensief gebruikt. In geen enkel ander land van de vergelijkingsgroep rijden zoveel treinen per spoorkilometer als in Nederland.

Punctaliteit

De punctualiteit van treinen op het Nederlandse spoor is verder gestegen en behoort tot de hoogste van de vergelijkingsgroep. Prestaties van goederenvervoer blijven echter een aandachtspunt. Het aantal verstoringen op het Nederlandse spoor is relatief laag, ondanks de intensieve benutting van het spoor. De uitval van treinen is rond het gemiddelde van de vergelijkingsgroep.  

Veiligheid

De veiligheid op en rond het Nederlandse spoor is hoog. Aandacht voor veiligheid rondom spoorwegovergangen blijft topprioriteit.  

Beter Internationaal treinvervoer

De  Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) kwam deze week met een advies over beter internationaal reizigersvervoer per trein. Belangrijkse conclusie hieruit is dat de aanleg van nieuwe railinfrastructuur een manier is om de treinbereik- baarheid binnen Europa te vergroten. Dit is echter een kostbare, lastige en tijdrovende ingreep. De raad meent bovendien dat er al veel te winnen is met goedkopere en sneller te realiseren maatregelen op de andere lagen van het spoorsysteem. Dit zijn maatregelen waarmee de bestaande railinfra- structuur intensiever, efficiënter en door meer internationale reizigers kan worden benut. Het hele advies  is te lezen op de website van RLI.

Gepubliceerd op