ProRail: cao-ultimatum FNV moet van tafel
Nieuws
Spoorbeheerder ProRail liet FNV vandaag, 6 november, weten niet in te gaan op de loonstijging oplopend tot 15 procent die de vakbond in een ultimatum eist. ProRail vindt deze looneis niet realistisch en wil dat die van tafel gaat voordat er weer cao-onderhandelingen plaatsvinden om te komen tot een maatschappelijk verantwoorde oplossing.
Vakbonden CNV en VHS Railprofessionals zijn wel akkoord gegaan met het eindbod van ProRail. Eerder verwierp FNV dit eindbod en stelde een ultimatum. FNV kondigt aan actie te gaan voeren.
Reactie op de aangekondigde acties Reactie op de aangekondigde acties
Lees meer over de cao en de acties Lees meer over de cao en de acties
Lees over het eindbod van ProRail Lees het nieuwsbericht over het eindbod van ProRail
Bijna 50 miljoen extra
Het ultimatum van de FNV vraagt (omgerekend) een extra investering van 49 miljoen euro, ten opzichte van het eindbod dat ProRail deed. ProRail gaf bij dat eindbod al aan dat het wat betreft loonsverbetering tot het uiterste was gegaan. Het door FNV extra gevraagde geld zou ProRail dan uit eigen middelen moeten financieren. Dat gaat dus ten koste van onze taken als spoorbeheerder en van banen bij ProRail.
ProRail staat voor een grote onderhoudsopgave voor het spoor en moet scherp sturen op de kosten. We hebben gezocht naar een verantwoorde balans tussen een betere cao en de kosten ervan. ProRail wil marktconform blijven: concurrerend en tegelijk afgewogen. Dat doen we met ons eindbod. Bedenk daarbij dat De Nederlandsche Bank en de Algemene Werkgeversvereniging Nederland eerder al waarschuwden voor te fors oplopende loonkosten en de gevolgen daarvan voor de economie.
Lees over de waarschuwing van DNB Lees over de waarschuwing van De Nederlandsche Bank
ProRail staat achter eindbod
Als werkgever blijven wij achter ons eindbod staan:
- Als je het vergelijkt met de BV Nederland hebben we al een hele goede cao als basis.
- Het bod is voor iedereen een verbetering, alle collega's gaan erop vooruit.
- Met ons bod geven we specifiek extra aandacht aan de lage- en midden-salarisgroepen en hebben we rekening gehouden met de ontwikkeling van de inflatie.
- Het bod is maatschappelijk verantwoord: het kan zich heel goed meten met andere recent afgesloten cao’s in Nederland. Zie hiervoor ook de onafhankelijke cijfers van het AWVN.
- Het bod bevat naast een mooie loonsverhoging aantrekkelijke inhoudelijke afspraken, zoals een fietsleaseregeling, de uitruil van IKB-saldo voor een aanvullende reiskostenvergoeding en het aflossen van studieschuld.
- We zijn in ons eindbod tot onze financiële grenzen gegaan.
Doel: breed gedragen cao
In het eindbod van ProRail werd een gemiddelde loonstijging van 5,2 procent voorgesteld, waarbij de lagere salarisgroepen tot 7,9 procent zouden stijgen, de middelste salarisgroepen tot en met 6 procent en de hogere salarisgroepen 4,2 procent. FNV vraagt ruim 15 procent voor de lagere schalen en tot 10 procent voor de middelste loonschalen. Het is een eis waar wij niet aan kunnen en willen voldoen. Maar we hopen nog altijd op een breed gedragen akkoord.
Het blijft ons streven om er met alle drie de vakbonden, dus ook met de FNV, uit te komen.
Lees de reactie van ProRail aan FNV (pdf) Lees de reactie van ProRail aan FNV (pdf)
ProRail en de cao
Op een speciale pagina vind je meer informatie over de onderhandelingen, over de verschillen tussen het eindbod van ProRail en het ultimatum van FNV en de eventuele gevolgen van acties.
Meer nieuws
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024
-
ProRail stopt met X
10 december 2024