Nederland zoekt
treinverkeersleiders
Een boom valt dwars door de bovenleiding, een trein raakt defect, er lopen mensen langs het spoor. Als treinverkeersleider los jij het op.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 24 november 2020 - Laatste update: 28 november 2020 16:58 uur
ProRail start vandaag opnieuw met een wervingscampagne voor de functie van treinverkeersleider. In tijden waarin organisaties in hun personeelsbestand snijden hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen tijdens de coronacrisis een helpende hand te reiken. De spoorbeheerder kampt namelijk juist met een tekort aan treinverkeersleiders. Er worden voor de komende jaren honderden nieuwe medewerkers gezocht om het groeiend aantal treinen te kunnen laten rijden.
ProRail onderzoekt de raakvlakken met andere branches om geschikt nieuw personeel te vinden. Zo lijkt de luchtvaartbranche een goed voorbeeld. Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft de luchtvaartbranche het zwaar. Banenverlies is onvermijdelijk.
‘Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden’, Met raakvlakken tussen de luchtvaart en het openbaar vervoer lijkt de stap naar ProRail niet al te groot. Ook zullen we nog meer gaan kijken naar raakvlakken bij andere sectoren waarin veel ontslagen vallen zoals de horeca- en cultuursector.
Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, kan misschien ook de drukste spoorwegen van Europa in goede banen leiden.
“ProRail heeft de capaciteit voor het opleiden van nieuwe treinverkeersleiders flink verhoogd, maar het blijft lastig om nieuwe medewerkers te vinden. Je moet beschikken over mbo+/hbo werk- en denkniveau, doortastendheid, waarmee je snel beslist onder druk, sterke communicatie skills en het vermogen kritisch naar jezelf te kijken om geschikt te zijn voor deze verantwoordelijke functie. En mensen met die vaardigheden kan ProRail tot nu toe nog te weinig vinden in de doelgroep waar we gebruikelijk zoeken. Dat bracht ProRail ertoe om eens anders tegen werving aan te kijken en in een grotere vijver te gaan vissen”, aldus woordvoerder Andy Wiemer.
Voor corona wist de treinverkeersleider dagelijks ruim 1,2 miljoen treinreizigers en 110.000 ton goederen in 5.500 treinen veilig op de bestemming te krijgen. Maar ook tijdens de huidige crisis moeten de treinen blijven rijden. Zonder treinverkeersleiders staat Nederland stil.
In september moest het treinverkeer op de Merwedelingelijn nog twee keer worden stilgelegd door personeelstekort op een verkeersleidingspost. Naast deze gerichte manier van experimentele werving loopt er ook een online campagne met de titel ‘Treinverkeersleider. Best belangrijk.’ om de bekendheid rond de functie verhogen.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.