Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 7 december 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:54 uur
In Nederland maken 28 goederenvervoerders en 12 reizigersvervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring biedt onze klanten alle noodzakelijke informatie voor de toegang en het gebruik van de spoorweginfrastructuur. Het is daarmee ook een belangrijk document voor geïnteresseerde vervoerders die op het Nederlandse spoor willen gaan rijden. Vandaag is de nieuwe Netverklaring 2020 gepubliceerd.
In de ‘menukaart’ van ProRail staat de infrastructuur tot in detail beschrven, welke diensten we aanbieden en wat ze kosten om ze te gebruiken. Het aanbod voor 2020 is vandaag vastgesteld. In de nieuwe Netverklaring is een aantal wijzigingen opgenomen.
Voor het opstellen van treinen op rangeertreinen ('parkeren') is een nieuw tarief opgenomen in de Netverklaring 2020. Vervoerders betalen voortaan overal een tarief per minuut, in plaats van een tarief per dag. Dit vraagt van vervoerders vooraf beter te plannen hoeveel opstelcapaciteit ze nodig hebben. ProRail verwacht dat dit zal bijdragen aan een efficiënt gebruik van de opstelcapaciteit.
Een nieuwe dienst waarvoor vervoerders per 2020 een bijdrage gevraagd wordt is de zogeheten Energie Verzamel Applicatie (EVA). Door middel van deze applicatie en meters die vervoerders op hun materieel plaatsen, kunnen we het energieverbruik per vervoerder inzichtelijk maken. In de toekomst wordt hiermee zuinig rijden beloond, aangezien de vervoerder per trein betaalt voor het exacte energieverbruik.
Vervoerders betalen aan ProRail voor het gebruik van het spoor. De tarieven hiervoor worden jaarlijks opgenomen in de Netverklaring. Via de vergoeding voor het minimumtoegangspakket worden alleen kosten in rekening gebracht die rechtstreeks volgen uit het gebruik van de spoorinfrastructuur. Denk aan de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels en de bovenleiding.
Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden bijvoorbeeld niet in rekening gebracht. De tarieven voor de vergoeding van het minimumtoegangspakket die in de Netverklaring 2020 is opgenomen, is gebaseerd op een nieuwe, door de ACM goedgekeurde, berekeningsmethode.
Belangrijkste wijziging is dat de tarieven voortaan drie in plaats van een jaar vast staan. Dit biedt de spoorsector meer stabiliteit en zekerheid.
7 december 2018
1 juni 2023
16 mei 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.