Reactie ProRail op kabinetsreactie Fyra-enquête

Nieuws

29 april 2016

Vrijdagmiddag 29 april heeft het kabinet gereageerd op de resultaten van de Fyra-enquête. Een dossier waar ProRail vrijwel niets mee te maken heeft gehad. Om in de toekomst een dergelijk debacle te voorkomen, wordt nu voorgesteld om een wijziging in de aansturing van ProRail te onderzoeken. Wij hopen dat deze reorganisatie ons niet afleidt van de weg die we zijn ingeslagen. Sinds 2015 zijn onze prestaties verbeterd en ook in 2016 zet deze lijn zich voort.

In 2015 alle afspraken gehaald

Elk jaar spreekt ProRail met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) af welke doelstellingen ProRail in een jaar moet halen. Dit hebben wij ook voor 2015 gedaan. In 2015 hebben wij alle gemaakte afspraken gehaald.

Reorganisatie leidt af

Een reorganisatie op het spoor is een politieke keuze. ProRail staat open voor alle mogelijkheden die de reiziger en verlader ten goede komen. Met de pas benoemde nieuwe top van ProRail en de positieve resultaten bij het bedrijf, wil ProRail deze stijgende lijn voortzetten. Meer weten hoe ProRail nu wordt aangestuurd en welke rol wij hadden in het Fyra-debacle? Lees dan het nieuwsbericht  'Hoe wordt ProRail aangestuurd?' en het nieuwbericht 'Welke rol had ProRail in het Fyra-debacle?'

Daling storingen in 2015

In 2015 is het aantal storingen op het spoor door kapotte wissels en seinen in opnieuw gedaald. En het aantal treinen dat op tijd reed is bovendien ruim boven de norm die het ministerie van IenM daarvoor heeft vastgesteld. In 2015 reed 89,5 procent op tijd. De norm is 87 procent (maximale afwijking van drie minuten op de dienstregeling).

Trend zet door in 2016

ProRail houdt bij welke storingen er zijn die hinder geven voor het treinverkeer en de oorzaak ervan: techniek, processen, derden of weer. Het aantal storingen door techniek en processen, hetgeen ProRail het meest invloed op heeft, is in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw afgenomen. De trend uit 2015 wordt daarmee voortgezet. Ook het aantal storingen met (zeer) veel hinder is in de eerste drie maanden van 2016 met 17% afgenomen ten opzichte van de eerste drie maanden in 2015.

Verbetertraject financiële administratie

In het door de accountant goedgekeurde jaarverslag over 2014 hebben wij zelf aangegeven dat de interne beheersing van financiële processen niet op alle punten aantoonbaar op voldoende niveau is. En in 2015 hebben we dan ook een verbetertraject ingezet rond onze financiële administratie. De verbetermaatregelen zorgen ervoor dat we altijd kunnen aantonen dat we goed omgaan met het geld voor het beheer en de aanleg van het spoor.

Financiën op lange termijn

Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Uiteindelijk is het aan de politiek om ervoor te zorgen dat politieke ambitie en budget met elkaar in evenwicht zijn. Op lange termijn worden beschikbare budgetten ingeschat en ProRail doet voor ieder afzonderlijk jaar een subsidie-aanvraag aan IenM. Daarom is het mogelijk dat gedurende het jaar niet alle budgetten worden opgemaakt, terwijl er tegelijkertijd een te kort aan rijksmiddelen kan ontstaan op lange termijn. In 2015 hebben we een bijvoorbeeld klein gedeelte van budget doorgeschoven naar 2016.

Opgaande weg blijven volgen

We hebben een geheel nieuwe Raad van Bestuur die de opgaande weg heeft gevonden, dat laten de prestaties over 2015 en over de eerste 3 maanden van 2016 duidelijk zien. We realiseren ons dat de wijze waarop de spoorsector geordend moet zijn een zaak van de politiek is. En alles wat de prestaties van het spoor beter maakt juichen we toe, zolang het niet afleidt van de weg die we nu hebben ingezet, namelijk de weg van verbetering voor de reiziger en de verlader.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers