Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het treinverkeer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in het openbaar vervoer moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Realisatie (rol)trappen nieuwe UK-terminal gegund aan Anton Rail

Nieuws

14 maart 2024
19 maart 2024, 09:18 uur

Bijgewerkt

Binnenkort starten op station Amsterdam Centraal de werkzaamheden voor het transfergedeelte van de nieuwe UK-terminal. Dit werk is gegund aan Anton Rail. In opdracht van ProRail gaat Anton Rail twee roltrappen en een vaste trap realiseren tussen de nieuwe UK-terminal en het perron langs spoor 15 voor de Eurostar naar Londen. Architectenbureau ZJA maakte het zorgvuldig in het monumentale gebouw ingepaste ontwerp, waarbij bestaande (rol)trappen worden verplaatst en hergebruikt.

Paspoortcontrole

Ook maakt Anton Rail voorzieningen op en bij het vertrekperron van de trein naar Londen. Zij bouwen onder meer grote uitklapbare afschermingen dwars op het perron en aan deuren onderin de tunnels. Die afschermingen en deuren zorgen ervoor dat de reizigers naar Londen gescheiden zijn van de overige reizigers op het station.

Reizigers naar Londen krijgen in de terminal een bagage- en paspoortcontrole, omdat ze Schengengebied uitgaan en Engeland in. Net als op een vliegveld komt er een duidelijke scheiding tussen voor en na de paspoort- en bagagecontrole. Een verschil met het vliegveld is dat het perron na vertrek van de trein naar Londen gewoon weer beschikbaar komt voor alle treinen binnen het Schengengebied. Daarom moet dit deel van het station ingericht zijn op ‘secure vertrek’ naar Londen (dus via paspoort- en bagagecontrole) én op alle andere treinen (zonder controles).

Grote uitklapbare afschermingen op het perron (architect: ZJA)
Grote uitklapbare afschermingen op het perron (architect: ZJA)

Impact van de bouw

De bouwterreinen worden afgeschermd met schuttingen zoals dat nu ook bij de Westelijke toegang van het station is gedaan. Na de bouw zal een aantal keer per dag (momenteel vier keer) het perron langs spoor 15 afgesloten worden op tunnelniveau. Ook komt er een beperking op het gebruik van 15b, het oostelijk deel van het perron. Daar kunnen straks alleen vertrekkende internationale treinen gebruik van maken.

Half juni 2024 worden de bouwterreinen ingericht en de eerste sloopwerkzaamheden uitgevoerd. De meeste werkzaamheden vinden plaats vanaf augustus 2024. Het werk moet klaar zijn in maart 2025. NS Stations realiseert tegelijkertijd in de Amstelpassage in opdracht van Eurostar een vertrekterminal voor treinreizen naar Londen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers