Schraaptreinen houden spoor in bedrijf

In het hoge noorden zijn de hele nacht zogeheten schraaptreinen blijven rijden om de bovenleiding ijsvrij te houden. Het tegengaan van ijsvorming is belangrijk om te voorkomen dat treinen stil komen te staan doordat ze te weinig of geen stroom meer krijgen.

Het is een bijzonder gezicht. Lege treinen die ’s nachts op en neer blijven pendelen om het ijs van de bovenleiding te schrapen. Een simpele, maar doeltreffende manier om onnodige problemen te voorkomen. Want zolang er wordt gereden, is de kans op ijsvorming op de stroomkabels veel kleiner. Een dun laagje ijs is al voldoende om het contact tussen de stroomkabels en de stroomafnemer op de trein te verminderen. Dat kan leiden tot spanningswisselingen en in het ergste geval krijgt de trein helemaal geen stroom meer. Het treinverkeer valt dan stil.

IJzel op het menu

Vanuit de hele spoorsector worden er treinen en personeel geleverd om de schraapritten uit te voeren. Zo werd vannacht de 65-jarige locomotief '1252' ingezet, die normaal gesproken het rijdende restaurant Panorama Rail voort trekt. En ook NS machinist Fred Vegter onderbrak zijn vakantie om een helpende hand te komen bieden. Hij reed op en neer in een bijna lege NS trein met aan boord verslaggevers van het NOS journaal en het Radio 1 journaal.

Wintervoorbereidingen

Ondanks alle voorbereidingen, is het spoor niet immuun voor winters weer. Meer informatie over winter op het spoor en de maatregelen die we nemen, vind je op deze webpagina

Gepubliceerd op