Sein op groen voor Coevorden - Bad Bentheim
Nieuws
Er komt een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. De Nederlands-Duitse stuurgroep heeft afgelopen maart het gezamenlijke besluit genomen om de realisatiefase te starten. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen.
Samenwerking over de grens
Om bij deze belangrijke mijlpaal stil te staan kwamen Duitse en Nederlandse vertegenwoordigers van alle partijen op vrijdag 23 mei bijeen, net over de grens in het Duitse Laarwald.
Hiermee hebben de betrokken partijen, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Drenthe, ProRail, Land Niedersachsen, Grafschaft Bentheim, LNVG Niedersachsen en Bentheimer Eisenbahn, de planuitwerkingsfase afgerond. Met deze nieuwe reizigersverbinding verbeteren we de bereikbaarheid. Wonen, werken en voorzieningen worden in deze grensregio toegankelijker.

Werkzaamheden
De Bentheimer Eisenbahn werkt aan beide kanten van de grens aan hun spoor. Het bedrijf past de treinen aan en bereidt de exploitatie voor. ProRail voert in Nederland werkzaamheden uit aan station Coevorden en het hoofdspoor.
We breiden station Coevorden uit met een extra perron, zodat ook de treinen vanuit Duitsland op dit station kunnen arriveren en keren. We leggen daarnaast een extra (Duits) treinbeveiligingssysteem aan in Coevorden voor de treinen van de Bentheimer Eisenbahn.
We verbeteren ook de ‘robuustheid’ van de dienstregeling van de Vechtdallijnen. Door wissels, spoor en seinen aan te passen, kunnen treinen sneller aankomen en vertrekken. Tijdens de werkzaamheden vernieuwen we gelijk ook (de keerwanden van) het bestaande perron.
Volgende stappen
De aanbesteding is inmiddels gestart. Naar verwachting gunnen we deze zomer de werkzaamheden aan de uitvoerend aannemer. De uitvoering van deze werkzaamheden op en rond station Coevorden vindt in het najaar van 2026 plaats.
Aanpassen goederenspoor
Een bestaande reizigerstreinverbinding in Duitsland doortrekken naar Nederland. Dat is het doel van het project (Emmen-) Coevorden-Bad Bentheim (-Rheine). Hiervoor moet een bestaand goederenspoor van ongeveer 30 kilometer aangepast worden, zodat hier personentreinen kunnen gaan rijden.