Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 4 april 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:19 uur
ProRail heeft in 2018 bijna 3000 boetes uitgeschreven voor gevaarlijk gedrag op en rond overwegen. In 2017 waren dat er nog 1100. De helft van het aantal boetes werd uitgeschreven op basis van flitscamera’s, waar ProRail samen met het Openbaar Ministerie (OM) een proef doet in Hilversum. ProRail is vorig jaar gestart met het handhaven op basis van camerabeelden bij twee overwegen in Hilversum. Deze overwegen zijn in overleg met de gemeente Hilversum uitgekozen. De handhaving vindt plaats in overleg met het OM. De proef verloopt succesvol. ProRail en OM hebben de ambitie om de proef daarom een vervolg te geven en camera’s bij meerdere overwegen te gaan installeren.
Pier Eringa: “Het hoge aantal boetes toont aan dat er nog te veel weggebruikers zijn die weinig respect tonen voor de rode lichten en bellen. Daar moeten we dus nog steviger op inzetten. Het gaat ons niet om het uitschrijven van boetes, maar het verbeteren van de overwegveiligheid. Het positieve van de proef is dat we zien dat de recidive de afgelopen maanden is gedaald. Helaas is het nog steeds zo, dat stuntgedrag niet vanzelf weggaat. We moeten de pakkans dus vergroten. En dat willen we dus doen, door de flitscamera’s op meer plekken te gaan inzetten”
"Het liefst hebben we helemaal geen overwegen meer en gaan weggebruikers via tunnel of brug naar de overkant. De snelwegen kennen immers ook geen gelijkvloerse kruisingen meer. Het spoor loopt daar helaas nog in achter. Terwijl juist het spoor als een ware snelweg lokale en provinciale wegen kruist. ProRail ijvert daarom voor zo min mogelijk overwegen. Maar dat is niet iets wat we volgende week geregeld is. Tot die tijd is het dus zaak de pakkans te vergroten en daarmee het stuntgedrag tegen te gaan.
Het overgrote deel van de boetes (80%) wordt uitgeschreven voor het negeren van de rode lichten. Een ander veel voorkomende overtreding is het stilstaan of de overweg oprijden terwijl er een file staat. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en is daarom wettelijk verboden. De incidentbestrijders van ProRail hebben daar in 2018 ruim 200 boetes voor uit geschreven. Met de nieuwe slimme camera’s is het ook mogelijk afwijkend gedrag, zoals stilstaan op een overweg, te signaleren.
De proef heeft aangetoond dat het mogelijk is, met behulp van een slim camerasysteem controles uit te voeren op risicovolle overwegen. Het plaatsen van camera’s draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid op- en rond het spoor. Dagelijks gebeuren er tientallen bijna-aanrijdingen omdat weggebruikers de geluid en lichtsignalen bij overwegen negeren. Uit cijfers blijkt dat weggebruikers nog steeds grote risico’s nemen door, als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. Ook heeft ProRail tijdens de proef geconstateerd dat automobilisten en scooters levensgevaarlijke capriolen uithalen door zigzaggend tussen de gesloten bomen door oversteken.
In 2018 vonden er 31 aanrijdingen met wegverkeer plaats op overwegen waarbij 14 dodelijke slachtoffers en verschillende gewonden waren te betreuren. In 2017 waren dit nog 4 dodelijke slachtsoffers vielen.
Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. De camerabeelden worden dagelijks bekeken door een buitengewoon opsporingsambtenaar van ProRail. Als een overtreding is geregistreerd, krijgt de kentekenhouder een bekeuring thuisgestuurd.
Voetgangers en fietsers kunnen niet via camerabeelden worden beboet. Hiervoor is toezicht ter plaatse nodig. ProRail voert daarom wekelijks handhavingsacties uit bij verschillende overwegen in het land.
1 mei 2023
21 maart 2023
6 maart 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.