Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 16 december 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:17 uur
Strukton Civiel start bijna met de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de verbouwing op en rond station Groningen. Op 16, 17 en 18 december voeren ze overdag sonderingen uit op het opstelterrein van station Groningen. Maar wat zijn dat eigenlijk, sonderingen? In de uitvoering van het project komen regelmatig technische termen voorbij. En die termen vragen natuurlijk om uitleg.
Kortgezegd meet je met het uitvoeren van sonderingen hoeveel gewicht de ondergrond kan dragen. Hier kom je achter door met een zogenoemde sondeerconus in een constante snelheid de grond in te drukken. De grond geeft bij het drukken een bepaalde weerstand; de conusweerstand. Die weerstand zegt iets over de vastheid van de grond. Je drukt bijvoorbeeld veel gemakkelijker door klei heen, dan door zand. Het resultaat van de meting is een grafiek die laat zien welke weerstand er is op een bepaalde diepte.
Strukton heeft meer informatie nodig over de ondergrond van het station(sgebied). Die ondergrond is namelijk van invloed op het ontwerp. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de fundatie en aan de bouwkuip die gemaakt moeten worden om de fietstunnel, voetgangerspassage en fietsenstalling te kunnen bouwen. Met de sonderingen die Strukton in december uitvoert, kunnen zij het ontwerp dat ze daarvoor hebben gemaakt toetsen. Een leuk feitje; de sonderingen kunnen tot heel diep gaan. Tijdens de eerste meting werd een diepte van 37 meter bereikt!
Op de locatie waar sonderingen plaatsvinden, mogen op dat moment geen treinen rijden. Er wordt daar een zogenoemde sondeerwagen op het spoor gezet. Een sondeerwagen heeft dezelfde wielen als de trein en kan daarom makkelijk over het spoor rijden. Omdat de sonderingen plaatsvinden op het huidige opstelterrein, zorgen ze niet voor hinder voor reizigers. Ook de geluidsoverlast is beperkt. Het geluid van de sonderingen kun je vergelijken met het geluid van een kleine kraan.
21 maart 2023
6 augustus 2020
6 augustus 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.