Spaarnebrug in Haarlem gestremd voor vaarverkeer

Nieuws

16 juni 2023

De Spaarnebrug staat momenteel vast in de dichte stand. Daardoor is het niet mogelijk voor de scheepvaart en pleziervaart om de brug te passeren. Herstel is complexer en kost meer tijd dan vooraf verwacht werd. De verwachting is nu dat de brug in de week van 3 juli weer geopend kan worden.

Buitendienststelling

Het is momenteel onduidelijk wat de oorzaak is van de storing. Daar moeten we meer onderzoek voor uitvoeren. De brug staat sinds begin deze week, 12 juni, in storing. Woensdag op donderdagnacht hebben we reparaties uitgevoerd. We hoopten dat deze reparaties de problemen zouden verhelpen. Dit was helaas niet het geval. Het verdere onderzoek is alleen mogelijk als het treinverkeer tijdelijk wordt stilgelegd. Daarom wordt er nu gezocht naar mogelijkheden om de komende periode een dergelijke buitendienststelling van het spoor te hebben.

Voor het uiteindelijke herstel van het spoor is ook een buitendienststelling nodig. Het is niet mogelijk om de brug in de tussentijd handmatig te openen. We verwachten in de week van 3 juli het benodigde onderzoek en herstel te hebben afgerond. Vanaf 20 juni is het in de nachtelijke uren mogelijk om te varen via Amsterdam. Tot die tijd is het, in verband met een andere stremming, alleen mogelijk om te varen via de zee. Meer informatie is te vinden op de site van Rijkswaterstaat.

Vaarweginformatie Rijkswaterstaat Vaarweginformatie Rijkswaterstaat

Eerdere maatregelen

Het dicht liggen van de brug is vervelend voor de scheep- en pleziervaart. Het Spaarne is namelijk niet alleen op zonnige dagen populair voor recreatie, maar het is ook een belangrijke doorgangsroute voor vrachtschepen.

Al eerder nam ProRail maatregelen, omdat de brug vaker door hitte in een storing belandde. Door de hoge temperatuur zette toen de vergrendeling uit. Daarom hebben we in 2020 een aantal onderdelen van de vergrendeling zo afgesteld dat er meer ruimte tussen zit en de grendel ook bij flinke hitte beter zal passen. In 2021 is ook de brugcontactinrichting vernieuwd, net als een lager.

Lees het nieuwsbericht over storingen in 2020 Lees het nieuwsbericht over storingen in 2020

Hitte en het spoor

Aanhoudende hitte (temperaturen boven de 25 graden) kan de oorzaak zijn voor problemen op het spoor. Spoorstaven kunnen uitzetten en elektronica kan door hitte ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg.

Lees over dit onderwerp Lees over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers