ProRail neemt maatregelen bij oververhitte Spaarnebrug

Bij de Spaarnebrug in Haarlem trad de afgelopen dagen een aantal keer een storing op. ProRail neemt maatregelen om de continuïteit van zowel het treinverkeer als de scheepvaart zoveel mogelijk te kunnen blijven garanderen.
De Spaarnebrug in Haarlem
De Spaarnebrug in Haarlem

De spoorbrug ging op donderdag 30 juli, vrijdag 7 augustus én op zaterdag 8 augustus in storing. Deze laatste was het hinderlijkst: zes uur lang reden er geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam, omdat de brug niet goed dicht kon.

In de loop van de zaterdagavond slaagden de monteurs van de aannemer van ProRail erin de brug door gebruik van de handbediening te sluiten. Na het handmatig sluiten van de brug kon het treinverkeer er wel weer overheen maar de scheepvaart er niet onderdoor. 

Scheepvaart

Omdat de oorzaak van het defect onduidelijk was, durfden we de brug aanvakelijk niet meer open te zetten. Dat was voor de scheep- en pleziervaart ontzettend vervelend. Het Spaarne is namelijk niet alleen op zonnige dagen populair voor recreatie, maar het is ook een belangrijke doorgangsroute voor vrachtschepen. Hoewel het treinverkeer nu doorgang kon vinden, waren de problemen nog steeds niet opgelost.

Maatregelen

Om zowel de continuïteit voor het treinverkeer als voor de scheepvaart zoveel mogelijk te kunnen garanderen neemt ProRail daarom nu een aantal maatregelen. Allereerst zal er deze week tijdens de openingstijden van de brug voortdurend een storingsploeg van onze aannemer op de brug aanwezig zijn. Deze zal de spoorbrug handmatig bedienen. Als we dit handmatig doen lukt het ons nu namelijk wel om deze in de vergrendeling te krijgen. 

Open én dicht

Met de handmatige bediening weten we dat de brug, nadat hij open is gegaan om de scheepvaart er doorheen te laten, ook weer dicht kan zodat het treinverkeer geen hinder ondervindt. Maar het handmatig blijven bedienen van de brug is geen structurele oplossing van het probleem.

Hitte

Door onderzoek weten we inmiddels dat een van de redenen van het probleem de hitte was. Door de hoge temperatuur zette de vergrendeling uit. We hebben een aantal onderdelen van de vergrendeling nu zo afgesteld dat er meer ruimte tussen zit en de grendel ook bij flinke hitte beter zal passen. 

Donderdagnacht

Daarmee zijn we er nog niet. Omdat we andere oorzaken nog niet kunnen uitsluiten zal ProRail in de nacht van aanstaande donderdag op vrijdag uitgebreid onderzoek doen. Verschillende specialisten zullen dan de Spaarnebrug inspecteren. Denk daarbij aan specialisten van het seinwezen, die onder meer de bediening en elektronica zullen onderzoeken. Andere specialisten die aan het werk gaan zijn controleurs die de bruginstallatie zelf zullen bekijken, en monteurs die gespecialiseerd zijn in de spoorbaan. Voor deze werkzaamheden hebben we een buitendienststelling ingepland. Dat betekent dat er in de nacht van donderdag op vrijdag geen treinen over dit traject kunnen rijden.

Op veel plaatsen in Nederland wordt het deze week meer dan dertig graden. Hitte vergroot de kans op storingen. Daarom verkoelen we installaties en rijden onze incidentenbestrijders met extra drinkwater. Lees hier meer over de uitdagingen en maatregelen.

Gepubliceerd op