Spoor tussen Utrecht en Den Bosch weer in dienst

Nieuws

6 augustus 2022

Vanmorgen, 6 augustus, rond 6:00 uur reed de eerste trein van Utrecht naar Den Bosch na een lange treinvrije periode. De werkzaamheden bij Culemborg zijn op tijd afgerond. Hierdoor hoeven reizigers niet meer met de bus op een van de drukst bereden trajecten van het land.

Nieuwe stabilisatielaag

De afgelopen 23 dagen is de grond onder het spoor bij Culemborg vervangen door een nieuwe stabilisatielaag. Deze laag voert het regenwater beter af. Met de indrukwekkende werktrein PM1000-URM heeft aannemer Swietelsky dag en nacht gewerkt om het traject tussen Utrecht en Den Bosch klaar te maken voor de toekomst. Binnenkort is de snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur waar treinen de afgelopen tijd mee te maken hadden, eindelijk van de baan.

Bekijk: Dronebeelden: De PM1000 van Swietelsky bracht een nieuwe funderingslaag aan tussen Culemborg en Geldermalsen

Een indrukwekkend schouwspel

Door tribunes aan beide kanten van het spoor konden mensen uit de omgeving de machine aan het werk te zien. Wie pech had, keek lange tijd naar een stilstaande trein. Maar wie op het juiste moment aanwezig was, kon de verschillende onderdelen van de werktrein van dichtbij aanschouwen.

De één kilometer lange machine tilt het spoor op, haalt de ballast weg, zeeft en wast deze ballast, vervangt de grond onder het spoor en legt de ballast en het spoor weer terug op hun plek. Na een onderhoudsbeurt vertrekt de machine naar Denemarken voor zijn volgende klus. Met een drone wist Swietelsky het werk mooi in beeld te brengen. Bekijk de beelden hieronder.

Blij met het resultaat

“We zijn trots op het harde werken van iedereen bij ProRail en Swietelsky. De omstandigheden zaten immers niet altijd mee”, stelt Martijn Smulders, projectmanager bij ProRail. “We zijn blij dat alle werkzaamheden zijn geslaagd en dat de treinen op dit traject straks weer op volle snelheid kunnen gaan.”

Ook Robert van Eekelen, projectmanager bij Swietelsky, is blij het met het resultaat: “Ik ben enorm trots op iedereen die zich tijdens deze buitendienststelling heeft ingezet, overdag en in de nacht. Dankzij die inzet zijn de werkzaamheden, ondanks de extreme warmte in de eerste week en enkele kleine tegenslagen, volgens planning afgerond.”

  • De nieuwe grond wordt aangevoerd met karretjes
  • De machine tilt het spoor op en stort de nieuwe grond
  • De oude grond wordt afgevoerd en de ballast wordt hergebruikt

Zomerwerkzaamheden

Met de afronding van deze werkzaamheden zijn reizigers tussen Utrecht en Eindhoven nog niet vrij van overlast. Op 9 augustus start een treinvrije periode tussen Boxtel en Eindhoven. In 17 dagen vervangen we bij Liempde onder andere acht hogesnelheidswissels. Tussen 15 en 20 augustus gaat daarnaast het traject tussen Tiel en Geldermalsen buiten dienst. Het spoor bij Tiel is toe aan vernieuwing. Ook vervangen we daar de ballast en dwarsliggers.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers