Spoor Utrechtse Heuvelrug duurzaam vernieuwd
Nieuws
Ruim twee weken werkte ProRail met aannemer Strukton aan het spoor tussen Maarn en Veenendaal-de Klomp. Over een lengte van zo’n 30 kilometer vernieuwden we het spoor, ballast en dwarsliggers. Bouwmanager Luc ter Horst: "Er is hard gewerkt, met mooi resultaat. En dat ook nog eens op een duurzame manier."
Groene stroom
Strukton werkte tijdens het project op grote schaal met emissieloos materieel, passend bij de doelstellingen van ProRail voor Schoon en Emissieloos bouwen (SEB). “De krollen, kranen, vrachtwagens en klein gereedschap, zoals kraagschroefmachines, werkten op groene stroom. Het materieel kon op drie plekken opladen bij depots, ingericht met waterstofaggregaten van Watermeln. Die waterstof was duurzaam geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, dus al het elektrisch materieel werkte ook nog eens op groene stroom.” vertelt Quint Top, projectmanager emissieloos materieel bij Strukton.
Bouwmanager Luc is trots. Niet alleen op al het werk dat is verzet, maar ook op deze duurzame stap. “We houden het spoor veilig en betrouwbaar. Maar we werken ook aan een duurzame toekomst.” Bekijk hoe we grotendeels emissieloos werkten in onderstaande video.
Veel werk in één
Het werk aan het spoor tussen Maarn en Veenendaal-de Klomp is in de regio niet onopgemerkt gebleven. Zowel treinreizigers, als weggebruikers ondervonden hinder, omdat verschillende overwegen werden afgesloten.
Luc: “We bedanken de omgeving nogmaals voor hun geduld en hun begrip. We hebben de afgelopen weken enorm veel werk verzet. Naast vernieuwing van het spoor werkten we ook aan de spoorbermen, een nieuwe railinzetplek voor werkvoertuigen, een relaishuis in Maarn en de perrons op station Veenendaal Centrum. Van 18 tot en met 25 oktober en het weekend van 6 december komen we nog een keer terug om de laatste werkzaamheden uit te voeren. Hierover volgt later meer informatie.”