Spoorkanjers: Op gepaste afstand in de Schipholtunnel

Nieuws

Gepubliceerd op 3 april 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:38 uur

Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Zo'n spoorkanjer is Massimo Parisi, projectmanager bij Strukton Rail. Hij werkt deze week met zijn team in de Schipholtunnel aan een grote onderhoudsklus. “De aanleiding is heel triest, maar doordat er minder treinen rijden, kunnen we het werk eerder en zonder reizigershinder realiseren. We hebben supersnel geschakeld.”

Bekend terrein 

Al 21 jaar werkt Massimo (42 jaar) af en aan in de Schipholtunnel. Het is bekend terrein voor hem en zijn team bij Strukton. Mede daardoor kunnen zij er nu werken aan de vervanging van zo’n zeven kilometer spoorstaven en tweehonderd betonblokken. Massimo: “Het schakelen tussen ProRail, Strukton en leveranciers is heel snel gegaan. Drie weken terug zaten we bij ProRail voor een gesprek over het werk tijdens het Pinksterweekend. De week erna zag de wereld er door het coronavirus totaal anders uit. ProRail vroeg ons of wij over twee weken al aan de gang konden. We hebben toen alles op alles gezet om dat voor elkaar te krijgen.” 

Sneller en minder hinder 

Door de basisdienstregeling rijden er veel minder treinen. Daarom kon één van de twee tunnelbuizen bij Schiphol buiten gebruik worden genomen. Het werk wordt nu vervroegd en in maar één week uitgevoerd, terwijl het bij een normale dienstregeling tussen de acht en twaalf weekenden reizigershinder zou opleveren. Ook bij deze klus volgt iedereen natuurlijk de richtlijnen van het RIVM, van voorbereiding tot en met uitvoering. “De voorbereiding hebben we zoveel mogelijk thuis gedaan, al wil je met zo’n klus liever dicht bij elkaar zitten. Dat kon nu niet,” vertelt Massimo.  

Videobellen 

“We hebben elkaar heel veel via Microsoft Teams gesproken en twee ochtenden bij elkaar gezeten. Uiteraard keurig op afstand. Met zeven man in een vergaderruimte voor 30 personen. Ach, de jongens van buiten hebben vaak wel een harde stem, dus dat ging wel. De week erna hebben we de laatste details besproken en toen was het: ‘Jongens, succes over drie dagen!’”. Binnen vier dagen had Massimo met zijn team de planning klaarliggen. Een geweldige prestatie, want normaal gaan hier wel drie à vier maanden overheen. Nu heeft iedereen alles laten vallen om dit mogelijk te maken. 

Meer wc’s 

Massimo: “We hebben natuurlijk ook de extra hygiënemaatregelen getroffen. Er zijn meer wc’s en meer handwasinstallaties geplaatst. We hebben voldoende veiligheidsbrillen. Handschoenen dragen we altijd al. Ook het ketenpark is uitgebreid, om fysieke afstand te kunnen houden. Binnen staan er nu maar twee stoelen aan de kopse kanten van de tafels, terwijl we daar normaal met acht mensen zitten.”  

1,5 meter en een raam ertussen 

“We kunnen bij dit onderhoud gelukkig alles doen. Behalve bij elkaar staan. Het afstand houden zit er ook wel goed in,” licht Massimo verder toe. “De leider werkplekbeveiliger (LWB) geeft normaal fysiek een veiligheidsinstructie, maar doet dit nu met glas ertussen. Hij staat in de keet, wij staan erbuiten. En via een omroepinstallatie horen we het goed.” 

Veiligheid voorop 

Door de extra maatregelen gaan bepaalde activiteiten langzamer. Gelukkig is die ruimte er nu ook. Er gaan niet meer dan acht man per keer de tunnelbuis in, waardoor de voorgeschreven anderhalve meter afstand aangehouden wordt. Massimo: “Veiligheid staat bij ons echt voorop. Ook kan en mag iedereen ‘nee’ zeggen tegen het werk. Het coronavirus raakt aan het gevoel van veilig zijn. Daarom gaan we in gesprek als het voor iemand niet oké voelt. We verplichten niks.” 

Schouder aan schouder 

“Als één persoon onverhoopt toch het coronavirus krijgt, sturen we de hele ploeg naar huis. Dan kijken we of 16 uur later een nieuwe ploeg kan starten. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Daar moeten we echt samen voor gaan. Niet alleen wij bij deze klus, maar iedereen in deze coronacrisis. Schouder aan schouder kan nu even niet. Maar als we het samen blijven doen, dan komen we erbovenop,” sluit Massimo af. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers