Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent vernieuwd station Geldermalsen

Nieuws

Gepubliceerd op 24 maart 2022

Na een bouwperiode van bijna vier jaar is op donderdag 24 maart 2022 het project Spooromgeving Geldermalsen feestelijk afgesloten. Staatssecretaris Vivianne Heijnen opende officieel het vernieuwde station.

Toenemende aantal reizigers

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen en Tricht hebben we daarom het spoor en het station aangepast. Daarnaast hebben we diverse geluidsschermen geplaatst. Straatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: "Al meer dan 130 jaar stappen in Geldermalsen dagelijks reizigers in en uit de trein. We koesteren de geschiedenis van deze plek en hebben er voor gezorgd dat het station en de omgeving klaar zijn voor de toekomst."

Nu kunnen er van Utrecht tot Den Bosch en van Dordrecht tot Tiel meer reizigers met de trein naar werk, studie en familie.

Vivianne Heijnen, staatssecretaris ministerie Infrastructuur en Waterstaat.
Feestelijke opening van station Geldermalsen.

Van traverse naar spoortunnel

Op het station zijn diverse werkzaamheden verricht, waarvan het afbreken van de traverse het meest in het oog springt. "Hierdoor is station Geldermalsen verlost van lelijke en oncomfortabele traversen", vertelt Ton van Maanen, wethouder bij de gemeente West Betuwe. De traverse is vervangen door een spoortunnel. "Aan beide kanten van het station leidt de tunnel tot een perronkap die qua vormgeving past bij de uitstraling van het station en de directe omgeving."

Het nieuwe station

Tijdens de opening was men vol lof over de uitstraling en vormgeving van het nieuwe station. Om dit te bereiken heeft een aantal partijen uitvoerig samengewerkt. Het monumentale stationsgebouw is gerestaureerd door Ruland Architecten en Hans van Heeswijk heeft als architect van het project en mooi geheel weten te creëren.

Arcadis en RHDHV hebben met hun ingenieursdiensten knap werk geleverd en Starling Structures heeft met het beeldkwaliteitsplan voor een extra perron en de nieuwe tunnel een grote bijdrage geleverd aan het Programma Hoogfrequent Spoor. Op deze manier is het voor de reizigers niet alleen veiliger en efficiënter, maar ook aantrekkelijker geworden om met te trein te reizen.

Spooromgeving

In Tricht zijn de bestaande spoorwegovergangen aan de Nieuwsteeg en de Lingedijk vervangen door onderdoorgangen. De Nieuwsteeg is geschikt voor fiets- en voetverkeer en de Lingedijk voor fiets-, voet- en autoverkeer. Aan de noordzijde van het station is in opdracht van ProRail een nieuwe randweg gerealiseerd. Een unicum voor de spoorbeheerder. Ook is hier bij deze randweg een derde onderdoorgang geopend. Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail: "Dit project is voor ProRail in vele opzichten bijzonder geweest. Doordat we in korte tijd veel werkzaamheden hebben verricht hebben we veel gevraagd van de bewoners en de omgeving. Maar we hopen dat zij net als wij trots zijn op het eindresultaat."

De Lingense Alliantie

Er is in relatief korte tijd veel gebeurd op en rond het spoor Geldermalsen. Om dit zo zorgvuldig en veilig mogelijk uit te voeren, met zo weinig mogelijk hinder en overlast voor omwonenden, is besloten om de krachten van opdrachtgever ProRail te bundelen met de opdrachtnemer Dura Vermeer en Mobilis en samen op te trekken als De Lingense Alliantie.

Door deze aanpak waren we in staat de complexheid van het project in goede banen te leiden.

Remco Hoeboer, directeur Mobilis namens Dura Vermeer-Mobilis.

Elke tien minuten een trein

De aanpassingen in en rond Geldermalsen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Amsterdam-Eindhoven. ProRail voert PHS uit in opdracht van het ministerie. Hierin werken wij samen met NS en KNV Spoorgoederenvervoer. Anneke de Vries, lid van de raad van bestuur van NS: "Door al het harde werk hebben reizigers en inwoners van Geldermalsen een plek om trots op te zijn. Een prachtig station waar ze prettig kunnen verblijven en die onderdeel uitmaakt van de omgeving. Door aanpassingen aan het spoor kunnen reizigers tussen Utrecht en Eindhoven elke tien minuten met de trein en is er een snellere verbinding tussen de Betuwe en de Randstad."

MerwedeLingelijn

De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, heeft nu een eigen spoor. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven te kruisen. "Wij zijn blij met ons eigen spoor op station Geldermalsen. Zo is de MerwedeLingelijn losgekoppeld van het hoofdspoor en hoeven wij geen andere sporen meer te kruisen en kunnen ze dus onafhankelijk van het andere treinverkeer rijden. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van onze dienstregeling”, zegt Quinten Passchier, directeur marktontwikkeling bij Qbuzz.

Podcast

Archeologen vonden bij voorbereidende werkzaamheden in Tricht op de resten van een bijl van ruim 3.600 jaar voor Christus. Zo’n vondst is zeldzaam en geeft een uniek kijkje in de geschiedenis. In De déjà vu van Tricht vertelt Joost Prinsen over wat er zich mogelijk heeft afgespeeld in die tijd.

Ga naar de podcast

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers