Station Maastricht officieel geopend

Nieuws

Gepubliceerd op 3 november 2021

Station Maastricht is na een restauratie van ruim twee jaar in volle glorie hersteld. Het station heeft meer licht en ruimte en past qua voorzieningen weer helemaal in deze tijd. Daarnaast zijn oude elementen van het monumentale pand teruggebracht. Het station werd volledig in gebruik genomen in 1916, maar is nooit officieel geopend vanwege de Eerste Wereldoorlog. Daarom is het station dit keer uitgebreid en officieel geopend op woensdag 3 november.

Verborgen schatten

Station Maastricht is een monumentaal gebouw uit 1913 en is voor reizigers direct herkenbaar. De oplettende kijker had misschien al gezien dat George van Heukelom, de architect van het station ook de architect is van De Inktpot, het hoofdkantoor van ProRail. Nu het station weer in ere is hersteld zijn verschillende oude schatten van het station weer zichtbaar geworden.

Ze zijn nu goed zichtbaar door de verlichting die ProRail heeft aangebracht, moderne led-verlichting maar met een uitstraling die past bij het karakter van het pand. De monumentale bogen en wanden zijn weer veel beter zichtbaar doordat meer licht naar boven en opzij wordt uitgestraald.
De verlichting is in overleg met de restauratie-architect op maat gemaakt en 'ademt' mee met de kleur van het daglicht; in de morgen koel wit en in de avond warm wit. Hierdoor oogt het station in de morgen fris en opgeruimd en biedt het in de avond een warm welkom.

Regiodirecteur Dimitri Kruik (rechts) bij de opening van station Maastricht
Regiodirecteur Dimitri Kruik (rechts) bij de opening van station Maastricht

Uniek glas-in-lood

Door de restauratie, in opdracht van NS, zijn meer mogelijkheden ontstaan om de verschillende ruimtes goed te benutten. Zo is de oude ‘visitatiehal’ na jarenlang gebruik als personeelsverblijf van NS weer een publieke ruimte. ProRail nam de de restauratie van de unieke glas-in-loodramen in de hal voor haar rekening.

Boven deze ramen is ledverlichting aangebracht zodat deze ook in de avond zichtbaar zijn. Reizigers die zelf een kijkje nemen in het gebouw kunnen voortaan ook weer genieten van de wandschildering van Harry Schoonbrood, vloer- en wandtegels van porceleinfabriek Mosa en de oude stationsklokken. De klok in de stationshal is schoongemaakt en voorzien van de nieuwste moderne techniek.

We zien deze opening ook als een aftrap voor de volgende stap, zoals de aanpak van de passerelle, zodat het station een doorgang krijgt die het verdient.

Dimitri Kruik regiodirecteur bij ProRail

Nota ‘Over het spoor’

De aanzet tot de restauratie kwam voort uit de ambitie van ProRail, NS, Maastricht Bereikbaar, Provincie, Projectbureau A2 Maastricht en gemeente Maastricht om station Maastricht te ontwikkelen tot een internationaal knooppunt, de barrièrewerking van de spoorzone aan te pakken en een 'tweede voorkant' te ontwikkelen aan de oostzijde. 

Daarnaast is de spoorsector doordrongen van de waarde van haar monumentale stations als cultuurhistorisch erfgoed. Niet alleen draagt dat bij aan een positieve beleving van reizigers maar het houdt ook stations en stationslocaties herkenbaar. Het werk is trouwens nog niet klaar. Zo studeren NS en ProRail op vervolgstappen zoals het eventueel aanpassen van de passarelle.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers