Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Station Santpoort Noord gaat op de schop

Nieuws

8 april 2024

Station Santpoort Noord gaat in de week van 13 tot 20 april op de schop. We halen een spoor weg, inclusief wissels, vernieuwen de overige sporen en verplaatsen het perron langs spoor 2. “Ja, dat is een hele klus,”, erkent bouwmanager Rogé Verboom van ProRail, “maar hierna kan station Santpoort Noord weer decennia mee.”

Unieke situatie

Santpoort Noord bestaat nu nog uit drie sporen, waarvan de twee buitenste zijn voorzien van een perron. Deze situatie is ontstaan in lang vervlogen tijden, toen er nog treinen reden naar IJmuiden. “Toen de lijn naar IJmuiden werd afgesloten, zijn alleen die sporen weggehaald,” vertelt Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail. “Hierdoor bleef een vreemde constructie over, die uniek is in Nederland. Het westelijke perron is heel lang, maar pas halverwege komt het spoor erlangs te liggen. Langs de andere helft van het perron lag ooit het spoor uit IJmuiden.”

Hierna kan station Santpoort Noord weer decennia mee.

Rogé Verboom bouwmanager bij ProRail

Serieus geld

Deze situatie gaan we oplossen, gaat Rogé verder. “We halen spoor 3 weg. De spoorwegovergang Kennemergaardeweg wordt daardoor smaller en makkelijker over te steken. Op de plek waar nu spoor 3 ligt komt een nieuw perron. We werken dag en nacht door. Dat gaat voor de omgeving best even doorbijten zijn, want dit werk gaat niet geruisloos. Voordeel is dat treinen na de werkzaamheden soepeler door het station kunnen rijden omdat ook alle wissels verdwijnen. Tot slot verkorten we de wachttijd bij de spoorwegovergang Middenduinerweg.”

Na 40 jaar verdwijnen dus de laatste tekenen van de voormalige spoorlijn naar IJmuiden. Klaas: “Op enig moment zijn de sporen en wissels dan toch een keer aan vernieuwing toe. Het volledig vernieuwen van de overbodige sporen zou serieus geld kosten. Daarom hebben we besloten om ze weg te halen. Bijkomend voordeel: Het perron langs spoor 3 is nu het kortste op de route Haarlem-Alkmaar. We kunnen het perron nu op verzoek van NS verlengen. Daardoor kunnen er op het traject langere treinen rijden als dat nodig is.”

Plan je reis

Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen. NS zet bussen in. Plan voor vertrek je reis in de reisplanner.

Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner

Efficiënter spoor

Als ProRail aan het spoor werkt, lees je vaak dat we wissels weghalen. Waarom doen we dat eigenlijk? Hoe komt het dat we juist efficiënter rijden met minder wissels? En waarom liggen die wissels er dan überhaupt?

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers