Stations gewaardeerd met ruime voldoende

Nieuws

12 februari 2024

Reizigers gaven in 2023 onze stations een gemiddeld rapportcijfer van 7,21. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor (SBM) 2023. Dit cijfer is lager ten opzichte van vorig jaar. ProRail en NS voeren dit jaarlijkse onderzoek uit om te weten hoe reizigers over de stations denken. Hierdoor weten we ook waar we nog verbeteringen kunnen doorvoeren.

Drukker op stations

Na drie coronajaren met hogere gemiddelde cijfers lijkt de stationswaardering in 2023 weer meer in lijn met de scores van vóór de pandemie.

Gemiddelde rapportcijfers

2016 

2017 

2018 

2019 

2020 

2021 

2022 

2023 

6,94 

7,03 

7,11 

7,15 

7,27 

7,31 

7,32 

7,21 


Tabel: Landelijk rapportcijfers stationswaardering

Bekijk het complete rapport Bekijk het complete rapport

Recordscore voor Klimmen-Ransdaal  

Het meest gewaardeerde station van Nederland is wederom Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg van reizigers afgelopen jaar een 8,7. Dit is de hoogste score ooit sinds de waardering gemeten wordt. Reizigers waarderen dit station om de mooie ligging in het heuvelige landschap, en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras. Aan dezelfde Heuvellandlijn is ook de nummer twee Schin op Geul.

Lage Zwaluwe eindigde op de laatste plek met een 4,6. Ondanks verbeteringen, zoals vernieuwing van het perron en de verlichting, blijven reizigers het station sfeerloos vinden. Het station ligt op afstand van het dorp en naast de snelweg. ProRail en NS doen onderzoek naar hoe ze het station kunnen verbeteren. Ook Den Helder Zuid kreeg een onvoldoende: een 5,4. Dat station gaan we verbeteren.

Bekijk wat we gaan doen op Den Helder Zuid Bekijk wat we gaan doen op Den Helder Zuid

Verbinding met omgeving cruciaal

De twee stations met een onvoldoende laten duidelijk zien hoe belangrijk de verbinding tussen station en omgeving is, stelt Sebastiaan de Wilde, directievoorzitter van NS Stations. “Deze stations zijn functioneel op orde, maar ze liggen te ver van de bewoonde wereld. Een station krijgt pas een ziel als het verbonden is met zijn omgeving.”

Hij vervolgt: “Niet voor niets is wat ons betreft het station een belangrijk knooppunt voor meer dan alleen de trein. Daarom hebben afgelopen jaar ook 89 initiatieven van omwonenden, sociale ondernemers en andere maatschappelijke partners een plek gekregen op onze stations.” 

Werk aan de winkel

Uit de scores blijkt dat er op veel stations nog werk aan de winkel is, vindt Karen te Boome, directeur ProRail Stations. “Wij willen dat reizigers zich op die stations prettiger voelen. Denk aan een fijne beschutting, comfortabele wachtruimte en voldoende winkelaanbod.”

ProRail en NS hebben voldoende kennis en ervaring om aangename en kwalitatief goede stations te ontwikkelen, stelt ze.

In verbouwing 

ProRail en NS blijven werken aan het verbeteren van stations. Zo zijn afgelopen jaar onder andere stations Dordrecht Zuid, Naarden-Bussum, Almere Centrum, Roermond en Tiel verbouwd.

Ook dit jaar werken we hard. Zo wordt binnenkort het gloednieuwe station Ede-Wageningen opgeleverd. Ook de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Groningen maken we klaar voor de toekomst.

Top 10

In de Stationsbelevingsmonitor houden wij samen met NS bij hoe reizigers onze stations waarderen. En dat levert natuurlijk elk jaar een mooi lijstje op. Op een speciale pagina vind je de top 10 van 2023.

Bekijk de top 10 Bekijk de top 10

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers