Steeds meer onbeveiligde overwegen van de kaart geveegd

Het aanvalsplan voor NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) werkt: meer dan 65 onbeveiligde overwegen zijn inmiddels aangepakt. Nog eens tientallen staan op het punt om te verdwijnen of hebben tijdelijke beveiligingsmaatregelen.
Op deze plaats bij Hooghalen lag een onbeveiligde overweg in het spoor, maar die is onlangs opgeruimd.
Op deze plaats bij Hooghalen lag een onbeveiligde overweg in het spoor, maar die is onlangs opgeruimd.

Met veel partijen samenwerken

ProRail werkt voor dit resultaat succesvol samen met vele partijen: overheden, landeigenaren, vervoerders, terreinbeheerders, nutsbedrijven, belangenverenigingen en aannemers. We rusten niet voor we het einddoel van 180 aangepakte NABO’s bereiken. We roepen alle betrokkenen op om mee te werken, zodat we van deze overwegen af zijn vóórdat er ongelukken gebeuren.

Puzzel per overweg 

ProRail heeft in opdracht van het ministerie van I&W 180 onbeveiligde overwegen in een programma ondergebracht om ze zo snel mogelijk aan te pakken. Ook in de afgelopen periode hebben we weer een groot aantal onder handen genomen. Per overweg is de puzzel steeds weer anders, maar door goed samen te werken met onze stakeholders behalen we goede resultaten. Dankzij dit programma neemt de veiligheid voor weg- en treinverkeer toe. 

Welke NABO’s zijn weg? 

19 juni vierden we een mijlpaal, toen de vijftigste NABO werd opgeheven bij Deventer. In enkele maanden zijn we al weer meer dan 15 overwegen verder: 

  • NABO in Aalten kreeg beveiliging met bomen en bellen, een andere haalden we uit het spoor. 
  • Een aantal particulieren overwegen in Zuid-Holland en Drenthe werd opgeheven 
  • Een dubbele slag bij Hooghalen waar twee NABO’s zijn weggehaald. 
  • Zeven NABO’s tussen Groningen-Winschoten zijn aangepakt. Naast het overpad van Stations Scheemda is ook de veiligheid op andere overwegen verbeterd. Een aantal NABO’s kreeg hier een beveiligingsinstallatie met spoorbomen en aantal particulieren overwegen is afgesloten. 

Door naar de volgende stap 

Achter de schermen werken we hard door aan de volgende stappen: 

  • De aanbesteding van het opheffen van de NABO Maartensdijkseweg te Hilversum is maandag 19 oktober gestart. 
  • ProRail heeft een overeenkomst met Gemeente Oude IJsselstreek voor aanpak van twee NABO’s; deze halen we voor april 2021 weg. 
  • Met Gemeente Kerkrade hebben we afspraken om een tunnel te maken onder de NABO aan de Schoufferbosweg. Daar loopt nu een aanbesteding voor. 
  • We bereiden bijeenkomsten in het hele land voor met regionale overheden om te zien waar we elkaar kunnen versterken om nog sneller tot oplossingen te komen. 
  • Daarnaast maken we de komende maanden met verschillende partijen vastgestelde afspraken om nog meer NABO’s op te heffen en de veiligheid rond deze overwegen te verbeteren.

Tijdelijke maatregelen 

Bij overwegen waar opheffen nog niet lukt zorgen we voor handhaving van wettelijke eisen, zoals zichtlijnen en nemen we eventueel tijdelijke maatregelen. ProRail bespreekt dat ook met vervoerders en hun machinisten om vanuit hun perspectief veiligheid rondom onbeveiligde overwegen mee te nemen. 

  • Op verschillende overwegen is het verkeersbeeld gemonitord en met name het gebruik door zwaar verkeer bekeken. 
  • Op 28 locaties hebben we extra waarschuwingsborden voor verkeer geplaatst. 
  • Bij overwegen bij Olst en Santpoort rijden treinen nu langzamer.  
  • Bij een overweg tussen Almelo en Hengelo is nu extra verkeerstoezicht. 
  • Inspecteurs van ProRail houden ook situaties rond overwegen in de gaten of hekken gesloten zijn en begroeiing niet hindert.

  Meer weten over het NABO-programma? Bekijk de NABO-pagina.  

Gepubliceerd op