Twee overwegen Aalten aangepakt

Nieuws

20 september 2020

Samen met gemeente Aalten werkte ProRail aan de overweg Tuunterweg. In het weekend van 19/20 september was het werk klaar en de nieuwe overweginstallatie is in werking. Directeur Overwegen Anne Zwiers: “Weer een verbetering van een overweg. Voortaan is deze kruising met het spoor actief beveiligd.”

Tuunterweg actief beveiligd

De Tuunterweg is een landweg die het spoor vlak voor Aalten kruist. De overweg was niet actief beveiligd (NABO). Ruiters maken hier regelmatig gebruik van. In april 2018 is de toegang tot deze overweg beperkt, nadat vlak daarvoor  een tragisch ongeval plaatsvond: een trein botste op een overstekende auto, waarbij de bestuurder van de auto omkwam.

Met de plaatsing van lampen, bomen en bellen is deze situatie definitief veiliger. Zowel gemeente Aalten, provincie Gelderland als het Ministerie van I&W dragen de kosten.

Overweg Groot Heinenweg verwijderen

Tegelijk met het werk aan de Tuunterweg haalden we overweg De Groot Heinen weg uit het spoor. Deze overweg sloot de gemeente in januari al met hekken af

  • De nieuwe spoorbomen, lampen en bellen op overweg Tuunterweg in Aalten
    De nieuwe spoorbomen, lampen en bellen op overweg Tuunterweg in Aalten
  • Ook Groot Heinenweg in Aalten is aangepakt: de overweg is uit het spoor gehaald
    Ook Groot Heinenweg in Aalten is aangepakt: de overweg is uit het spoor gehaald

Lampen, bomen en bellen

Anne: “Overwegen zonder spoorbomen zijn niet meer van deze tijd. Overal in Nederland willen we de spoorkruisingen zonder actieve beveiliging aanpakken. Voor 180 van die overwegen kregen we daar ook de opdracht voor van het ministerie van IenW. Voor de aanpak werken we met veel partijen samen: gemeenten, provincies, landeigenaren, terreinbeheerders, vervoerders en belangengroepen. Het beste is de overweg opheffen, maar als het niet anders kan en de overweg echt open moet blijven, plaatsen we bomen en bellen.”   

Met de beste materialen

Het aanbrengen van een overweginstallatie met bomen, bellen en lampen kost veel geld. Bedragen tussen de één en twee miljoen euro zijn gangbaar. Anne: “Dat komt omdat we de installatie moeten inpassen in de complexe beveiligingssystemen van het spoor. Een overweg moet onder alle omstandigheden blijven functioneren. We werken uiterst zorgvuldig en met de beste materialen.” 

Overwegen zonder spoorbomen zijn niet meer van deze tijd.

Anne Zwiers directeur overwegen bij ProRail

Nieuwe bouwmethoden onderzoeken

ProRail onderzoekt nieuwe manieren voor de aanpak van overwegen: kan het sneller en goedkoper? Heel concreet bijvoorbeeld: stel dat je bekabeling anders aanbrengt en graafwerkzaamheden kunt besparen? Dat is voor Aalten tot op de bodem uitgezocht, maar blijkt geen mogelijkheid om nu in het spoor toe te passen. De installatie in Aalten is wat dat betreft volgens normale werkzaamheden uitgevoerd.

Technische innovaties

Ook onderzochten we een technisch alternatief: de beveiliging op een andere manier inpassen in de systemen. Als experiment is dat hier uitgevoerd en blijkt technisch weliswaar mogelijk. Geslaagd onderzoek, maar beperkt: we halen met deze alternatieve aanpak voor de snelheid van uitvoering en voor de kostenreductie geen voordeel. We blijven aandachtig op zoek naar nieuwe manieren en innovaties.

Lees meer over onze aanpak voor niet actief beveiligde overwegen op de speciale programmapagina.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers