Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Samen met gemeente Aalten werkte ProRail aan de overweg Tuunterweg. In het weekend van 19/20 september was het werk klaar en de nieuwe overweginstallatie is in werking. Directeur Overwegen Anne Zwiers: “Weer een verbetering van een overweg. Voortaan is deze kruising met het spoor actief beveiligd.”
De Tuunterweg is een landweg die het spoor vlak voor Aalten kruist. De overweg was niet actief beveiligd (NABO). Ruiters maken hier regelmatig gebruik van. In april 2018 is de toegang tot deze overweg beperkt, nadat vlak daarvoor een tragisch ongeval plaatsvond: een trein botste op een overstekende auto, waarbij de bestuurder van de auto omkwam.
Met de plaatsing van lampen, bomen en bellen is deze situatie definitief veiliger. Zowel gemeente Aalten, provincie Gelderland als het Ministerie van I&W dragen de kosten.
Tegelijk met het werk aan de Tuunterweg haalden we overweg De Groot Heinen weg uit het spoor. Deze overweg sloot de gemeente in januari al met hekken af.
Anne: “Overwegen zonder spoorbomen zijn niet meer van deze tijd. Overal in Nederland willen we de spoorkruisingen zonder actieve beveiliging aanpakken. Voor 180 van die overwegen kregen we daar ook de opdracht voor van het ministerie van IenW. Voor de aanpak werken we met veel partijen samen: gemeenten, provincies, landeigenaren, terreinbeheerders, vervoerders en belangengroepen. Het beste is de overweg opheffen, maar als het niet anders kan en de overweg echt open moet blijven, plaatsen we bomen en bellen.”
Het aanbrengen van een overweginstallatie met bomen, bellen en lampen kost veel geld. Bedragen tussen de één en twee miljoen euro zijn gangbaar. Anne: “Dat komt omdat we de installatie moeten inpassen in de complexe beveiligingssystemen van het spoor. Een overweg moet onder alle omstandigheden blijven functioneren. We werken uiterst zorgvuldig en met de beste materialen.”
Overwegen zonder spoorbomen zijn niet meer van deze tijd.
ProRail onderzoekt nieuwe manieren voor de aanpak van overwegen: kan het sneller en goedkoper? Heel concreet bijvoorbeeld: stel dat je bekabeling anders aanbrengt en graafwerkzaamheden kunt besparen? Dat is voor Aalten tot op de bodem uitgezocht, maar blijkt geen mogelijkheid om nu in het spoor toe te passen. De installatie in Aalten is wat dat betreft volgens normale werkzaamheden uitgevoerd.
Ook onderzochten we een technisch alternatief: de beveiliging op een andere manier inpassen in de systemen. Als experiment is dat hier uitgevoerd en blijkt technisch weliswaar mogelijk. Geslaagd onderzoek, maar beperkt: we halen met deze alternatieve aanpak voor de snelheid van uitvoering en voor de kostenreductie geen voordeel. We blijven aandachtig op zoek naar nieuwe manieren en innovaties.
Lees meer over onze aanpak voor niet actief beveiligde overwegen op de speciale programmapagina.
8 december 2022
12 september 2022
26 augustus 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.