Structureel stiller spoor: geluidproductieplafonds omlaag
Nieuws
Dankzij investeringen en jarenlang beleid is het Nederlandse spoor structureel stiller geworden. Daarom verlaagt staatssecretaris Thierry Aartsen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de geluidproductieplafonds (gpp’s) op bijna de helft van de locaties langs het spoor. Dat maakt woningbouw langs het spoor eenvoudiger.
Zorgvuldige afweging van belangen
De gemiddelde verlaging is 3 decibel. De nieuwe plafonds houden rekening met de toekomstige groei van het treinverkeer en eventuele hogere snelheden. De verlaging is gebaseerd op een zorgvuldig uitgevoerd onderzoek, waarbij de belangen van de omgeving, reizigers en verladers zijn meegewogen, zowel voor nu als in de verre toekomst.
ProRail investeerde samen met de spoorsector en het ministerie in stillere treinen en aanpassingen aan de infrastructuur. Door raildempers en de vervanging van houten dwarsliggers door moderne betonnen dwarsliggers is het geluid van het spoor structureel afgenomen. Hoewel er meer en langere treinen rijden is het spoor aantoonbaar stiller geworden, zowel voor personen- als goederenvervoer.
Ruimte voor woningbouw
Op veel plekken is door deze verlaging sprake van overtollige geluidruimte. Dat maakt het eenvoudiger om woningen te bouwen langs het spoor, met minder aanvullende maatregelen zoals gevelisolatie.
Meer nieuws
-
Geluidsschermen in Naarden en Bussum opgeleverd
30 oktober 2025
-
Geluidsoverlast door sloopwerk op Amsterdam Centraal
18 augustus 2025
-
Nieuw geluidsscherm langs het spoor bij Almere Poort
2 juli 2025