Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.

Lees meer

Swietelsky verwijdert spoor 3 in Heerhugowaard

Nieuws

25 november 2022

ProRail laat aannemer Swietelsky spoor 3 in Heerhugowaard verwijderen. Het project is vrijdag 25 november gegund. Het verwijderen van dit spoor moet meer treinverkeer mogelijk maken van en naar de Noord-Hollandse stad. In de toekomst wordt een toename van het treinverkeer verwacht waar we nu alvast op inspelen. De sloopwerkzaamheden starten naar verwachting voorjaar 2023 en nemen een jaar in beslag.

Vertragende delen uit het spoor

Projectmanager Arif Kafa van ProRail is blij dat Swietelsky aan de slag gaat. “Met het gunnen van het contract aan Swietelsky kunnen we van start met dit project. Daar kijk ik erg naar uit.”

Op de vraag of het niet tegenstrijdig is, meer treinen willen rijden en dan spoor weghalen, moet Arif lachen. “Ja, dat zou je denken hè? Ik snap dat het gek klinkt, maar het is echt zo. Wat we eigenlijk doen, is vertragende delen uit het spoor halen, vooral wissels. Door deze aanpassingen kunnen treinen met een hogere snelheid rijden. Dat levert ‘ruimte’ op zodat er meer plek is voor treinen. Daarnaast wordt het spoor minder storingsgevoelig, ook belangrijk als er meer treinen gaan rijden.”

Aanpassingen station

Het verwijderen van spoor 3 heeft ook voor reizigers van en naar Heerhugowaard voordelen. Het huidige perron 2/3 wordt bijvoorbeeld beter toegankelijk vanaf het stationsplein omdat een overweg verdwijnt. En er is meer, vertelt Arif: “Het perron 2/3 krijgt een opfrisbeurt met nieuwe tegels, nieuw meubilair en er komen wachtruimtes. Kortom, op je trein wachten wordt een stuk comfortabeler. Ook verbreden we perron 1, zodat ook het wachten daar prettiger wordt.”

Rechts op de foto ligt nu nog spoor 3
Rechts op de foto ligt nu nog spoor 3

Opmaat naar onderdoorgang

Het spoor dat verwijderd wordt, kruist aan de zuidkant van het station ook de belangrijke uitvalsweg Zuidtangent. Op de plek van deze overweg legt ProRail vanaf begin 2024 een onderdoorgang aan. Dat doen we in opdracht van de gemeente Dijk en Waard. Door het weghalen van spoor 3 hoeft de onderdoorgang onder minder sporen door. Dat zorgt voor een minder donkere onderdoorgang en dus voor meer sociale veiligheid.

Onderdoorgang en spooraanpassing

De komende jaren worden aanpassingen gedaan aan het spoor in Heerhugowaard. Zo maakt de overweg in de Zuidtangent plaats voor een onderdoorgang. Ook doen we aanpassingen op het station: spoor 3 verdwijnt. Hiermee verbetert de doorstroming op de weg en maken we ruimte voor meer treinverkeer.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers