Heerhugowaard : Onderdoorgang en spooraanpassing

De komende jaren worden aanpassingen gedaan aan het spoor in Heerhugowaard. Zo maakt de spoorwegovergang in de Zuidtangent plaats voor een spooronderdoorgang. Ook doen we aanpassingen aan het station omdat spoor 3 verdwijnt. Hiermee verbetert de doorstroming op de weg én het spoor en maken we ruimte voor meer treinverkeer.

Locatie
Heerhugowaard
Startdatum
2023
Einddatum
2025

Veilig verkeer door de onderdoorgang

In opdracht van de gemeente Dijk en Waard bouwen we op de plek waar de Zuidtangent in Heerhugowaard het spoor kruist een spooronderdoorgang. Nu ligt hier nog een spoorwegovergang. Doordat het treinverkeer drukker wordt moeten weggebruikers steeds vaker en langer wachten. De onderdoorgang maakt hier een eind aan. Direct naast het spoor bouwen we een weg zodat verkeer wat de Zuidtangent moet kruisen dat ook ongelijkvloers kan. Met dit project zorgen we voor meer veiligheid op de weg én op het spoor. Tijdens de bouw is de Zuidtangent afgesloten voor alle verkeer. De gemeente geeft omleidingsroutes aan.

  • Impressie: de Zuidangent gaat onder het spoor door, gezien vanuit het zuidoosten
    Impressie: de Zuidangent gaat onder het spoor door, gezien vanuit het zuidoosten
  • impressie van het nieuwe fietspad gezien vanuit het noordwesten
    Impressie van het nieuwe fietspad gezien vanuit het noordwesten
  • Impressie: met deze trap wordt het stationsgebied straks ook goed bereikbaar voor voetgangers
    Impressie: met deze trap wordt het stationsgebied straks ook goed bereikbaar voor voetgangers
  • Impressie: door gebruik te maken van twee losse bruggen is er straks daglicht in de onderdoorgang
    Impressie: door gebruik te maken van twee losse bruggen is er straks daglicht in de onderdoorgang
  • Impressie: na de bouw kunnen zowel treinen als lokaal verkeer ongelijkvloers de Zuidangent oversteken
    Impressie: na de bouw kunnen zowel treinen als lokaal verkeer ongelijkvloers de Zuidangent oversteken

Overlast beperkt

We proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken, zowel voor omwonenden als voor treinreizigers. We bouwen het tunneldek waar de sporen op komen te liggen naast het spoor. We rijden deze in één keer op zijn plaats. Zo hoeven we het treinverkeer niet langer dan nodig stil te leggen. Nadat het tunneldek geplaatst is en het spoor daarop aangelegd, zullen we nog tot eind 2025 aan de onderdoorgang en de omgeving werken. Omwonenden zullen soms last hebben van onze werkzaamheden en worden daarover van tevoren geïnformeerd.

Niet wachten, meer treinen

Weggebruikers hoeven straks op de Zuidtangent niet meer te wachten voor de spoorwegovergang. Dat is fijn, want het treinverkeer in Heerhugowaard neemt toe. Ook verdwijnt spoor 3 bij station Heerhugowaard. Overlast kunnen we niet voorkomen, zeker voor wegverkeer wat wordt omgeleid. Heerhugowaard krijgt er wel een prachtige onderdoorgang voor terug.

Spoor 3 verdwijnt

Het treinverkeer door Heerhugowaard neemt toe. Daarom is het belangrijk om meer ruimte op het spoor te creëren. Om dat mogelijk te maken halen we overbodige wissels en spoor weg; spoor 3 zal verdwijnen. Wissels zijn storingsgevoelig en zorgen ervoor dat treinen minder snel kunnen rijden. Door spoor 3 en de bijbehorende wissels te verwijderen kunnen treinen harder rijden. Treinen kunnen elkaar dan sneller opvolgen waardoor er meer ruimte is op het spoor

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers