Heerhugowaard : Onderdoorgang Zuidtangent

De komende jaren bouwen we een spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard. Hiermee verdwijnt een risicovolle spoorwegovergang. Daarnaast verbetert de doorstroming op de weg én het spoor. We heffen een barrière in de gemeente Dijk en Waard op.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 11 april 2024.
Locatie
Heerhugowaard
Startdatum
2023
Einddatum
2025

Veilig verkeer door de onderdoorgang

In opdracht van de gemeente Dijk en Waard bouwen we op de plek waar de Zuidtangent in Heerhugowaard het spoor kruist een spooronderdoorgang. Nu ligt hier nog een spoorwegovergang. Doordat het treinverkeer drukker wordt moeten weggebruikers steeds vaker en langer wachten. De onderdoorgang maakt hier een eind aan. Direct naast het spoor bouwen we een weg zodat verkeer wat de Zuidtangent moet kruisen dat ook ongelijkvloers kan. Met dit project zorgen we voor meer veiligheid op de weg én op het spoor. Tijdens de bouw is de Zuidtangent afgesloten voor alle verkeer. De gemeente geeft omleidingsroutes aan.

  • Impressie: de Zuidangent gaat onder het spoor door, gezien vanuit het zuidoosten
    Impressie: de Zuidangent gaat onder het spoor door, gezien vanuit het zuidoosten
  • impressie van het nieuwe fietspad gezien vanuit het noordwesten
    Impressie van het nieuwe fietspad gezien vanuit het noordwesten
  • Impressie: met deze trap wordt het stationsgebied straks ook goed bereikbaar voor voetgangers
    Impressie: met deze trap wordt het stationsgebied straks ook goed bereikbaar voor voetgangers
  • Impressie: door gebruik te maken van twee losse bruggen is er straks daglicht in de onderdoorgang
    Impressie: door gebruik te maken van twee losse bruggen is er straks daglicht in de onderdoorgang
  • Impressie: na de bouw kunnen zowel treinen als lokaal verkeer ongelijkvloers de Zuidangent oversteken
    Impressie: na de bouw kunnen zowel treinen als lokaal verkeer ongelijkvloers de Zuidangent oversteken

Overlast beperkt

We proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken, zowel voor omwonenden als voor treinreizigers. We bouwen het tunneldek waar de sporen op komen te liggen naast het spoor. We rijden deze in één keer op zijn plaats. Zo hoeven we het treinverkeer niet langer dan nodig stil te leggen. Nadat het tunneldek geplaatst is en het spoor daarop aangelegd, zullen we nog tot eind 2025 aan de onderdoorgang en de omgeving werken. Omwonenden zullen soms last hebben van onze werkzaamheden en worden daarover van tevoren geïnformeerd.

Niet wachten, meer treinen

Weggebruikers hoeven straks op de Zuidtangent niet meer te wachten voor de spoorwegovergang. Dat is fijn, want het treinverkeer in Heerhugowaard neemt toe. Ook verdwijnt spoor 3 bij station Heerhugowaard. Overlast kunnen we niet voorkomen, zeker voor wegverkeer wat wordt omgeleid. Heerhugowaard krijgt er wel een prachtige onderdoorgang voor terug.

Parkeerterrein voor treinen

We voeren meer werk uit in Heerhugowaard. Ter hoogte van bedrijventerrein De Vaandel zijn we voornemens een parkeerterrein voor treinen aan te leggen. Dit zogenoemde ‘opstelterrein’ is nodig omdat er meer treinen gaan rijden op de corridor  Alkmaar-Amsterdam.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers