Terugblik op weekendwerk station Nijmegen

Nieuws

30 juni 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

Dag en nacht werkte aannemer Dura Vermeer van donderdagavond 26 tot en met maandagochtend 30 juni aan het spoor op en rond station Nijmegen. Er ligt nu een werkspoor, de perronkap op perron 3-4 is tien meter ingekort en er is op datzelfde perron een opvallend werkplatform opgebouwd.

Werkspoor

Om de hoeveelheid vrachtverkeer in de omgeving van het project te beperken, gebeurt het aan- en afvoeren van materialen zo veel mogelijk per trein. Hiervoor is een werkspoor aangelegd aan de zuidkant van het opstelterrein, langs de sporen richting Den Bosch. Tegelijkertijd is aan de westzijde van perron 3-4 ruimte gemaakt voor de toekomstige reizigerstunnel naar de nieuwe westentree. Hiervoor zijn sporen en bovenleiding verwijderd en aangepast naar de nieuwe tijdelijke situatie.

Er is een werkspoor aangelegd om het aan- en afvoeren van materialen zoveel mogelijk per trein te kunnen doen
Er is een werkspoor aangelegd om het aan- en afvoeren van materialen zoveel mogelijk per trein te kunnen doen

Veel veranderingen op perron 3-4

Op perron 3-4 is de perronkap aan de noordzijde tien meter ingekort. Dit deel wordt gebruikt voor materiaalonderzoek en hergebruik voor de renovatie van de kap.
Daarnaast staat er nu een niet te missen werkplatform onder de perronkap. Dit werkplatform, bedacht door onderaannemer Qumey, maakt het mogelijk aan de perronkap te werken zonder hinder voor reizigers. Er moeten het komende half jaar namelijk duizenden klinknagels uit de gietijzeren kap vervangen worden door bouten. Het vervangen van de klinknagels maakt het verwijderen van de perronkap in een latere fase in het project makkelijker.

Tijdens het weekend is ook het niet-monumentale deel van de wachthuisjes op perron 3-4 verwijderd. De komende periode worden de monumentale wachthuisjes in delen verwijderd, ontmanteld en afgevoerd. In een later stadium bouwen we ze weer in originele staat op. 

  • Dankzij het werkplatform onder de perronkap is het mogelijk aan de perronkap te werken zonder hinder voor reizigers
    Dankzij het werkplatform onder de perronkap is het mogelijk aan de perronkap te werken zonder hinder voor reizigers
  • Bovenleiding is verwijderd en aangepast naar de nieuwe tijdelijke situatie
    Bovenleiding is verwijderd en aangepast naar de nieuwe tijdelijke situatie
  • Dag en nacht werkte aannemer Dura Vermeer door
    Dag en nacht werkte aannemer Dura Vermeer door

Live meekijken?

De werkzaamheden zijn onderdeel van project PHS Nijmegen. Met dit project maken we het station en spoor in Nijmegen klaar voor de toekomst. Kijk hier hoe het station er in de toekomst uit komt te zien. Wil je het werk live volgen vanuit je luie stoel? Kijk dan mee via onze livestream.

Naar de livestream Naar de livestream

PHS Nijmegen

Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers