Terugkijken op vijf dagen Hilversum met bouwmanager Wai Ko

ProRail realiseert met aannemer BAM in opdracht van de Provincie Noord-Holland het Hilversumse deel van een nieuwe busverbinding door het Gooi. Deze loopt van Huizen naar station Hilversum. Naast de aanleg van een vrije busbaan bouwen we midden in de stad de eerste dubbellaags tunnel onder het spoor in Nederland. Dubbellaags wil zeggen: fietsers en voetgangers boven, snelverkeer onder. Met een tunneldek van meer dan duizend ton en een formaat van 25 bij 25 meter is het de grootste bouwoperatie in de geschiedenis van Hilversum.
ProRail-bouwmanager Wai Ko

In Hilversum Oost bouwen we tegelijk een fly-over voor de busbaan en een natuurbrug over de nieuwe ‘verkeersbundel’ busbaan-, spoor-, weg- en fietsroute. Het afgelopen weekend hebben we drie mijlpalen bereikt: het in het spoor rijden van het tunneldek en het plaatsen van de brugdelen over het spoor voor de fly-over en de natuurbrug. Bouwmanager Wai Ko van ProRail kijkt er vermoeid maar voldaan op terug: “Het was 5 dagen dag en nacht keihard werken maar ik ben apetrots op het resultaat. Na jaren logistieke voorbereiding met vele gespecialiseerde bedrijven en overheden ben ik blij dat wij deze mijlpalen zonder grote problemen hebt bereikt. En nu de verdere afbouw!” (Foto: Bouwfilm.nl)

 “Het inrijden van het tunneldek van ruim duizend ton. Door de beperkte ruimte midden in de woonwijk moesten we eerst een bochtje linksaf maken en vervolgens rechtdoor naar beneden om twee meter lager uit te komen.” (Foto: Bouwfilm.nl)

Het inrijden van het tunneldek van ruim duizend ton.

“Er waren 140 wielen nodig om het gevaarte precies op zijn plaats te rollen. Daarna lieten we het hydraulisch op de eerder geplaatste funderingen zakken. Het inrijden en plaatsen duurde in totaal 24 uur.” (Foto Jeannet Koomans)

Er waren 140 wielen nodig om het gevaarte precies op zijn plaats te rollen

“Het betonnen dek ging rakelings – soms wel dertig centimeter - langs de woningen. De aanwonenden vonden het prachtig om naar te kijken en hadden er graag wat uren nachtrust voor over.” (Foto: Bouwfilm.nl)

Het betonnen dek ging rakelings – soms wel dertig centimeter - langs de woningen

“Bij zo’n operatie heb je steeds met verschillende vakspecialisten te maken: lassers, betonvlechters, grondwerkers, hydrauliekspecialisten, spoorwerkers en noem maar op. Dát is voor mij de logistieke uitdaging.” (Foto: Bouwfilm.nl)

Bij zo’n operatie heb je steeds met verschillende vakspecialisten te maken

“Het inhijsen van de 43 liggers (van elk dertig meter lang) van de natuurbrug in Hilversum Oost. Hetzelfde deden we bij de vlakbij gelegen fly-over, waar straks de bus van en naar de A27 overheen gaat.” (Foto: Bouwfilm.nl)

Het inhijsen van de 43 liggers (van elk dertig meter lang) van de natuurbrug in Hilversum Oost.

"Aan het eind van de operatie wordt het spoor weer in orde gemaakt. Bovenleidingen, dwarsliggers, kabels, spoorstaven; alles moet weer netjes terug. Hier worden de bekende ballaststenen gestort. Maandagochtend kort na 05:00 uur reden de treinen tussen Baarn en Hilversum weer!”  (Foto Jeannet Koomans)

Aan het eind van de operatie wordt het spoor weer in orde gemaakt.

Live meekijken met de bouw van de eerste dubbellaags tunnel onder het spoor in Nederland? Kijk dan hier mee:


Zie ook:

Hoogwaardig openbaar vervoer in het Gooi

ProRail werkt duurzaam samen in het Gooi

Gepubliceerd op