Tussenstandje: Op tijd en niet meer op de klok kijken

Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. De eerste resultaten zijn positief. De tussenstand na zes testdagen: hoge punctualiteit en meer zitplaatsen. Reizigers reageren overwegend positief.
De nieuwe stationsklok op station Helmond

144 treinen

De test vindt iedere woensdag van 7.00 tot 19.00 uur plaats. In totaal rijden erin die uren 144 Intercity’s heen en weer tussen de grote stations Amsterdam Centraal,  Amsterdam Amstel, Utrecht Centraal, Den Bosch en Eindhoven. Gemiddeld kwam 96% (96,1) van deze treinen binnen vijf minuten op tijd aan op de bestemming.

Storm en spoorlopers

Net zoals op gewone dagen, is er tijdens de testdagen ook wel eens storingen geweest. Ondanks storm, spoorlopers, een bijna aanrijding (loos alarm), een defecte trein en een wisselstoring, lukte het om gemiddeld 141 van 144 Intercity’s te rijden. Dat is een uitvalpercentage van ongeveer 2%, wat vergelijkbaar is met het landelijke gemiddelde. Het is tot dusverre gelukt om ook snel na verstoringen het 10-minuten-ritme weer op te pakken.

Cadans houden door te wisselen

Dat ritme konden we onder meer vasthouden omdat verkeersleiders van ProRail achter de schermen een nieuwe werkwijze hanteren. Treinen worden met regelmaat ‘ gewisseld’.

Hoe werkt dat?

Als bij vertrek in Alkmaar de trein naar Maastricht 5 minuten vertraging of meer heeft, dan ‘schuift’ ProRail vanaf Amsterdam een andere trein in die al klaar stond in de dienstregeling om later te vertrekken richting Utrecht. Zo kunnen we toch de 10 minuten cadans handhaven. De vertraagde trein is pas daarna aan de beurt. In Eindhoven geldt dezelfde procedure. Deze constructie is tijdens de eerste dagen met succes toegepast. Reizigers merken daar trouwens weinig van. Voor hen is de trein gewoon op tijd, hooguit heeft de trein een andere eindbestemming in het verlengde van Amsterdam of Eindhoven.

Tussengelegen stations

Van de treinen die ook tussengelegen stations zoals Geldermalsen en Houten aandoen, kwam bijna 95% (94,7) binnen vijf minuten van de geplande aankomsttijd aan. Ook was het minder druk op de perrons op de grote stations.

Reizigersbeleving

90% van de reizigers is positief over de test met de tienminutentrein. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 treinreizigers dat onderzoeksbureau Citisens in opdracht van NS uitvoerde. 56% van de reizigers geeft aan zich niet meer bezig te houden met vertrektijden als de Intercity iedere tien minuten rijdt.

Overwegen(d rustig)

Op de spoorlijn tussen Amsterdam en Eindhoven liggen 24 overwegen. De meesten zijn te vinden in de provincies Noord- Brabant en Gelderland. ProRail meet tijdens de testdagen secuur de dichtligtijden van de overwegen. We willen precies weten hoe lang de slagbomen gesloten blijven wanneer er meer treinen rijden op het traject. De dichtligtijden zijn tijdens de testdagen vergelijkbaar met de andere dagen en de doorstroming van het wegverkeer verloopt vlotjes en de dichtligtijden zijn minder lang dan gedacht. Meer lees je in het bericht: https://www.prorail.nl/nieuws/vijfde-testdag-gemeten-dichtligtijden-en-gedrag-op-overwegen

Vinger aan de pols

Een team van NS en ProRail monitort de test nauwlettend om te zien of het plan met zes treinen per uur, in de praktijk ook zo werkt onder verschillende omstandigheden testen, bijvoorbeeld bij stroringen of slecht weer.

Voorbereidingen

Vanaf 10 december 2017 rijden er meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven Er is de afgelopen jaren hard gewerkt om het spoor klaar te stomen voor meer treinverkeer. Nieuwe stations, meer spoor en verbeterde rijwegen. Lees meer in dit bericht: https://www.prorail.nl/nieuws/dit-werk-verzette-prorail-om-meer-treinverkeer-mogelijk-te-maken

Trainingen personeel

Daarnaast hebben ProRail en NS gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van machinisten, conducteurs en treindienstleiders: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.
 

Gepubliceerd op