Tweede fase perronwerk Utrecht Centraal start in februari
Nieuws
ProRail start in februari 2026 met de tweede en laatste fase van de werkzaamheden aan perron 3 van station Utrecht Centraal. Tijdens een treinvrije periode van vrijdagavond 20 februari tot maandag 2 maart wordt het perron verbreed en wordt spoor 5 verlegd. Daarmee ontstaat meer ruimte en wordt de veiligheid voor reizigers vergroot.
Waarom in twee fases?
In augustus 2024 is een gedeelte van de werkzaamheden uitgevoerd. Destijds bleek het niet mogelijk om alle werkzaamheden veilig en binnen de beschikbare tijd in één periode te realiseren. ProRail heeft daarom samen met aannemer BAM Infra Nederland gekozen voor een gefaseerde aanpak. Met de uitvoering in februari 2026 volgt de laatste stap waarmee het project kan worden afgerond.
Tijdens de bouwperiode blijft station Utrecht Centraal grotendeels in gebruik maar rijden er geen treinen via de sporen waar wordt gewerkt. De dienstregeling wordt tijdelijk aanpast. In de NS Reisplanner worden de aanpassingen tijdig zichtbaar gemaakt. Voor de werkzaamheden kan crowd control bij perron 3 nog nodig blijven om de drukte te reguleren. Na afronding van het project profiteren reizigers van een breder perron en meer ruimte tijdens de spitsuren.
Verbreding perron Utrecht Centraal
ProRail gaat perron 3 (spoor 5) bij Utrecht Centraal verbreden om de toenemende reizigersstromen beter te kunnen beheersen. Dit perron is essentieel voor de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol. Hiervoor wordt spoor 5 verlegd en perron 2 uitgebreid om de functionaliteit te verbeteren en meer ruimte te creëren voor reizigers.
Meer nieuws
-
Nieuwe perronkap voor station Hoorn Kersenboogerd
7 mei 2025
-
Geen treinverkeer tussen Vlissingen en Middelburg
11 november 2024
-
Werkzaamheden klaar: treinen rijden weer bij Heerhugowaard
18 december 2023