
Utrecht : Verbreding perron Utrecht Centraal
ProRail gaat perron 3 (spoor 5) bij Utrecht Centraal verbreden om de toenemende reizigersstromen beter te kunnen beheersen. Dit perron is essentieel voor de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol. Door de verbreding wordt de functionaliteit verbeterd en ontstaat er meer ruimte op het perron voor reizigers.
- Locatie
- Utrecht
- Startdatum
- 2024
- Einddatum
- 2026
Weinig ruimte op het perron
Door de groei van het aantal reizigers is het noodzakelijk om de infrastructuur van Utrecht Centraal aan te passen. De huidige breedte van perron 3 voldoet niet aan de eisen van de passagiersstromen. Daardoor moet in de spits regelmatig crowdcontrol worden toegepast voor de veiligheid van de reizigers. De drukte vindt vooral plaats onder de stationshal, waar het perron smal is. Daarom wordt dit perron aan de kant van spoor 5 verbreed.
De beschikbare tijd en de volgorde van de bouwstappen zorgen voor een complexe puzzel. Spoor 5 moet verlegd worden, wat een verkorting van spoor 4 aan de zuidzijde tot gevolg heeft. Tegelijkertijd wordt perron 2 langs de sporen 3 en 4 aan de noordzijde uitgebreid, waardoor de functionaliteit van spoor 4 behouden blijft en spoor 3 meer ruimte krijgt voor reizigers.

Planning
In september 2024 voerde aannemer BAM Infra Nederland de eerste werkzaamheden uit. Daarbij werd het perron aan de zijde van spoor 4 verlengd en zijn zoveel mogelijk voorbereidingen getroffen. De daadwerkelijke verbreding van perron 3, samen met het verleggen van spoor 5, staat gepland voor de treinvrije periode van vrijdag 20 februari maandag 2 maart 2026.
Nieuws over dit project
-
Tweede fase perronwerk Utrecht Centraal start in februari
2 oktober 2025
-
Perronwerkzaamheden Utrecht Centraal in twee fases
27 augustus 2024
-
Grootschalige werkzaamheden op station Utrecht Centraal
27 mei 2024