Veel hijswerk in Geldermalsen en Tricht

Nieuws

Gepubliceerd op 23 augustus 2021

Bij station Geldermalsen en de Nieuwsteeg in Tricht is op 22 en 23 augustus door de Lingense Alliantie (ProRail, Dura Vermeer en Mobilis) veel hijswerk verzet met zeer grote kranen. Bij de Nieuwsteeg werden de betonelementen ingehesen voor de toekomstige onderdoorgang. Bij het station werd met behulp van de hijskraan het laatste deel van de traverse weg gehesen.

Inhijsen tunnelelementen onderdoorgang Nieuwsteeg

Eind juli is de Hooglandscheweg in Tricht geopend en 1 augustus is de laatste spoorwegovergang in Tricht uit dienst genomen. Het doorgaande (vracht)verkeer rijdt vanaf dat moment om Tricht heen in plaats van erdoor. De overweg Nieuwsteeg was de laatste spoorwegovergang in het centrum van Tricht.

Na de voorbereidende werkzaamheden zijn vandaag (maandag 23 augustus) de prefab betonelementen op hun plek gehesen. De betonelementen die op een andere locatie zijn gemaakt werden met vrachtwagens door de straten van Tricht naar de locatie gebracht vanwaar een grote kraan ze op de juiste plek heeft gehesen. Eén betonelement weegt maximaal 60.000 kilo en is  6,5 x 2,4 x 3,5 m groot, dus dat is geen kleine hijsklus. Eind december gaat de onderdoorgang open voor voetgangers en mensen met een functiebeperking zoals rolstoelgebruikers.

 

  • Vrachtwagens rijden de betonelementen één voor één Tricht binnen naar de hijskraan
    Vrachtwagens rijden de betonelementen één voor één Tricht binnen naar de hijskraan
  • Vrachtwagens rijden de betonelementen één voor één Tricht binnen naar de hijskraan
    Vrachtwagens rijden de betonelementen één voor één Tricht binnen naar de hijskraan
  • Doorkijk vanaf de werkzaamheden Nieuwsteeg Tricht naar station Geldermalsen
    Doorkijk vanaf de werkzaamheden Nieuwsteeg Tricht naar station Geldermalsen
  • Een enorme hijskraan met een maximaal hijsgewicht van 60.000 kilo hijst de betonelementen op hun plek
    Een enorme hijskraan met een maximaal hijsgewicht van 60.000 kilo hijst de betonelementen op hun plek
  • De betonelementen worden één voor één op hun definitieve plek gehesen
    De betonelementen worden één voor één op hun definitieve plek gehesen
  • De betonelementen worden één voor één op hun definitieve plek gehesen
    De betonelementen worden één voor één op hun definitieve plek gehesen

Verwijderen laatste deel traverse

Bij station Geldermalsen wordt het laatste deel van de oude reizigerstraverse verwijderd. Deze is overbodig geworden nu de nieuwe reizigerstunnel sinds juli in gebruik is.
Na het verwijderen van de traverse kan er begonnen worden met het terugplaatsen van het laatste deel van de monumentale perronkappen en kan ook het nieuwe glazen dak in de perronkap van het middenperron worden gehesen.

  • Het laatste deel van de traverse van Station Geldermalsen wordt afgehesen
    Het laatste deel van de traverse van Station Geldermalsen wordt afgehesen
  • Het laatste deel van de traverse van Station Geldermalsen wordt afgehesen
    Het laatste deel van de traverse van Station Geldermalsen wordt afgehesen
  • Na het weghalen van de traverse kan de bovenleiding weer worden teruggeplaatst
    Na het weghalen van de traverse kan de bovenleiding weer worden teruggeplaatst
  • Na het weghalen van de traverse kan de bovenleiding weer worden teruggeplaatst
    Na het weghalen van de traverse kan de bovenleiding weer worden teruggeplaatst

Meer over:

Meer nieuws

Genomineerd voor Website van het Jaar

ProRail.nl is opnieuw in de race voor de titel 'beste website van het jaar'. Stem en maak zelf ook kans op een mooie prijs.

Stem

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers