Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail gaat de vier roltrappen naar de treinperrons van station Amsterdam Zuid vervangen door twee vaste trappen. Dit doen we om het toenemend aantal reizigers meer ruimte te geven. Met name tijdens de spits is de doorstroming nu een probleem.
De perrons van station Amsterdam Zuid worden steeds voller. De groei van het aantal reizigers zet de komende jaren fors door. Daarom gaan we het station helemaal vernieuwen. In 2030 moet het vernieuwde station geschikt zijn voor zo’n 250.000 tot 300.000 reizigers per dag. Ter vergelijking: nu reizen zo’n 80.000 mensen per dag via station Amsterdam Zuid.
Met het vervangen van de roltrappen door vaste trappen, kunnen meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen. Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de liften van en naar de perrons. Het vernieuwde station beschikt ook over liften en de roltrappen keren dan terug. Afgelopen tijd is er al meer gebeurd op de perrons.
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel.
Het eerste deel van de roltrappen vervangen we tussen woensdagavond 29 juni en maandagochtend 4 juli en het tweede deel tussen woensdagavond 6 juli en maandagochtend 11 juli. We sluiten per keer een van de twee opgangen naar de perrons. De treinperrons blijven via een van de twee opgangen bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden blijft ook de lift beschikbaar. Het werk wordt uitgevoerd door Knipscheer Rail-Infra B.V., in opdracht van ProRail.
De roltrappen worden ter plekke gedemonteerd omdat ze in hun geheel te groot en te zwaar zijn om door het station naar buiten af te voeren. Een roltrap weegt zo’n negen ton en wordt eerst in drie á vier stukken gezaagd. Na het verwijderen van twee roltrappen per opgang, volgt het plaatsen van de vaste trap. Terwijl dit gebeurt leidt een beveiliger op het perron reizigers en werkers in goede banen. Uiteraard blijft de lift ook in de nieuwe situatie beschikbaar voor mensen die minder mobiel zijn.
De huidige aanpassingen aan het station zijn bedoeld om op korte termijn voldoende ruimte te creëren, zodat reizigers altijd veilig en comfortabel kunnen reizen. Het project Zuidasdok moet zorgen voor een meer duurzame oplossing. Alle perrons en de huidige reizigerspassage worden vernieuwd en verbreed en er komt een extra reizigerspassage.
19 september 2023
25 augustus 2023
17 juli 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.