Volop actie tijdens negendaagse in Groningen
Nieuws
Tijdens de 9-daagse buitendienststelling in Groningen is hard gewerkt. In het weekend van 3 augustus brak de aannemer de torenkraan en hulpbrug af. Vanaf het perron keken reizigers toe hoe op zaterdag de hulpbrug verdween. Het demonteren gebeurde in hoog tempo met behulp van een grote kraan. De buitendienststelling duurde tot en met 11 augustus.
Rode torenkraan
Diezelfde kraan ging op zondag 4 augustus opnieuw aan de slag, maar dit keer voor de enorme rode torenkraan. Om 9.00 uur werd de eerste ballast naar beneden gehaald. Dit is het tegenwicht dat de kraan stabiel houdt. Om 10.30 uur kwam de giek naar beneden.
Het demonteren van de hulpbrug en de torenkraan waren de meest in het oog springende werkzaamheden die plaatsvonden, maar zeker niet de enige. Tegelijkertijd werd gewerkt aan de stalen constructie van de perronkappen. De funderingspalen zijn hiervoor in de grond gedraaid. De historische perronkappen keren later terug op het station.
Ankers boren
Richting de busopstelplaats was ook volop actie. Voor de noordelijke toerit van de busonderdoorgang verwijderden we sporen om ruimte te maken voor het boren van ankers. Deze ankers zijn nodig voor de fundering van de toekomstige busonderdoorgang. Deze werkzaamheden moeten voorzichtig worden uitgevoerd, omdat rondom en tussen de bovenleidingen wordt gewerkt. Na het boren van de ankers zijn de sporen teruggeplaatst.
Elke vierkante meter
"Het was een druk en vol werk deze negen dagen", aldus Bas ten Berge, projectmanager bij ProRail. "Op elke vierkante meter gebeurde wel iets. Daarover ben ik heel tevreden. Veel werk dat we nu gedaan hebben, hoeven we volgend jaar niet te doen."
De werkzaamheden van deze buitendienststelling zijn inmiddels klaar en de treinen rijden weer.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024
-
Drie weken intensief gewerkt op station Schiphol Airport
4 december 2024