Voorbereidend werk op en rond Amsterdam Centraal op gang

Nieuws

Gepubliceerd op 20 januari 2022 - Laatste update: 21 januari 2022 16:11 uur

Bouwen op een eiland. Dat gaat ProRail de komende jaren doen op en rond station Amsterdam Centraal. Een omvangrijke modernisering die tien jaar gaat duren, tot 2030. Hoe omvangrijk het is en wat we gaan doen, kun je zien in een korte animatie.

Eerste voorbereidingen

In september 2021 zijn de eerste voorbereidingen getroffen. Op de Dijksgracht is het opstelterrein ontruimd en zijn alle sporen verwijderd. Er is een hulpbrug gebouwd, zodat we materialen aan- en af kunnen voeren tijdens het bouwen van de vrije kruising die daar moet komen. Hierdoor kunnen treinen elkaar straks zonder te wachten passeren. In september 2022 beginnen we met de bouw van de vrije kruising.

Bekijk: Een animatie over de omvangrijke modernisering station Amsterdam Centraal en omgeving

Voorbereiding tot de zomer

Het voorbereidende werk duurt tot juni 2022. We slopen in die periode de 15 laatste betonnen funderingsblokken van de bovenleidingsportalen van het opstelterrein, en we zetten de hulpbrug op de Dijksgracht stevig vast met groutankers.

Ook voeren we nog ballast af en halen we wissels weg, en we vernieuwen spoorstaven, dwarsliggers en bovenleiding. Alles wordt afgevoerd per trein over het werkspoor. Tevens werken we aan de technische installaties in relaiskasten en verleggen we kabels en leidingen van het spoor.

Meer reizigers, meer treinen

De verwachting is dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Daarom is meer ruimte nodig voor reizigers. Die ruimte maken we onder meer door in het station meer opgangen naar de perrons te maken en de Oosttunnel te verbreden. Ook gaan we de huidige perrons verbreden en verlengen.

Op het station zelf werken we aan perrons, stijgpunten, tunnels en een ondergrondse fietsenstalling. Daarnaast worden de spoorinfra (wissels, seinen, sporen) op en rond het station en kabels en leidingen onder het station ingrijpend aangepast. Bij de Oostertoegang gaan we aan de slag met de vervanging van de vijf bruggen die aan het eind van hun levensduur zijn. Dat kost een jaar per brug.

Samenwerking

Investeren in spoorinfrastructuur is van essentieel belang om de stad Amsterdam bereikbaar en aantrekkelijk te houden – nu en in de toekomst. ProRail werkt in het project samen met de gemeente Amsterdam, NS, ingenieursbureaus Arcadis en Movares, architectenbureaus ZJA en Braaksma & Roos en diverse aannemers.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers