Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 175.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.
ProRail gaat het historische stationsgebouw renoveren. Er komt meer ruimte voor reizigers. Door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Bij de Oostertoegang gaan we in totaal vijf bruggen vervangen.
Bij de Transformatorweg passen we de toegang naar het opstelterrein Westhaven aan. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren.
We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen. Zodat meer treinen kort achter elkaar het station binnen kunnen rijden. Reizigers moeten elke tien minuten een trein kunnen nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.
Alle werkzaamheden gaan van start in 2021. Deze zullen omstreeks 2028 zijn afgerond. Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op en rond station Amsterdam Centraal naar onderstaande video.
De Cuypershal, de prachtig gedecoreerde entree in het stationsgebouw, is het visitekaartje van station Amsterdam Centraal. Oorspronkelijk was het station vooral bedoeld om goederen te vervoeren vanuit de haven richting Duitsland. Later kwamen daar reizigers bij, dat wil zeggen gefortuneerde burgers. Voor de gewone man was reizen per trein lange tijd een luxe waarvan men slechts kon dromen.
In 1955 kreeg de Cuypershal een trap naar een voetgangerstunnel. Die liep onder de rijweg voor het station door en verbond de stationshal met een trap bij het VVV-gebouwtje op het Stationsplein. In de praktijk werd de tunnel niet veel gebruikt en gesloten, omdat mensen geneigd zijn de kortste route te pakken.
"Nu wordt trap weer teruggebouwd, zodat je straks vanuit de hal direct richting metro kunt lopen", vertelt Lee Verhoeff. Hij is als planontwikkelaar bij ProRail al bijna tien jaar betrokken bij Amsterdam Centraal. "Daarna volgt de renovatie van de Cuypershal. Aansluitend gaan we de komende tien jaar aan de slag op en rondom het station. Het monumentale stationsgebouw is ongelooflijk flexibel, past zich altijd weer aan. Dat vind ik echt heel bijzonder."
Alle activiteiten van ProRail op en rond station Amsterdam Centraal zijn onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De aanpassingen aan het station dragen bij aan de bereikbaarheid van Amsterdam én aan de stedelijke omgeving als een aantrekkelijke en leefbare plek. De totale kosten van het project in en rond station Amsterdam Centraal zijn beraamd op 850 miljoen euro.
25 maart 2022
2 februari 2022
20 januari 2022
Amsterdam
Amsterdam
Amsterdam
Amsterdam
Amsterdam
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.