Amsterdam : Aanpassingen station Amsterdam Centraal

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 175.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.

Locatie
Amsterdam
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2021
Einddatum
2028

Meer reizigers

ProRail gaat het historische stationsgebouw renoveren. Er komt meer ruimte voor reizigers. Door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Bij de Oostertoegang gaan we in totaal vijf bruggen vervangen.

Bij de Transformatorweg passen we de toegang naar het opstelterrein Westhaven aan. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren.

Meer treinen

We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen. Zodat meer treinen kort achter elkaar het station binnen kunnen rijden. Reizigers moeten elke tien minuten een trein kunnen nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Alle werkzaamheden gaan van start in 2021. Deze zullen omstreeks 2028 zijn afgerond. Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op en rond station Amsterdam Centraal naar onderstaande video.

Bekijk: Werkzaamheden op en rond station Amsterdam Centraal

Cuypershal

De Cuypershal, de prachtig gedecoreerde entree in het stationsgebouw, is het visitekaartje van station Amsterdam Centraal. Oorspronkelijk was het station vooral bedoeld om goederen te vervoeren vanuit de haven richting Duitsland. Later kwamen daar reizigers bij, dat wil zeggen gefortuneerde burgers. Voor de gewone man was reizen per trein lange tijd een luxe waarvan men slechts kon dromen.

In 1955 kreeg de Cuypershal een trap naar een voetgangerstunnel. Die liep onder de rijweg voor het station door en verbond de stationshal met een trap bij het VVV-gebouwtje op het Stationsplein. In de praktijk werd de tunnel niet veel gebruikt en gesloten, omdat mensen geneigd zijn de kortste route te pakken.

Aanpassingsvermogen

"Nu wordt trap weer teruggebouwd, zodat je straks vanuit de hal direct richting metro kunt lopen", vertelt Lee Verhoeff. Hij is als planontwikkelaar bij ProRail al bijna tien jaar betrokken bij Amsterdam Centraal. "Daarna volgt de renovatie van de Cuypershal. Aansluitend gaan we de komende tien jaar aan de slag op en rondom het station. Het monumentale stationsgebouw is ongelooflijk flexibel, past zich altijd weer aan. Dat vind ik echt heel bijzonder."

Loopburg met balkons

De hal krijgt onder andere een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, een vernieuwde vloer, verlichting in de vorm van grote kroonluchters, bewegwijzering en reizigersinformatievoorzieningen.

Functioneel

In de loop der jaren is het aanzicht van het station regelmatig veranderd. Lee: "In 1922 werd de tweede stoomkap gebouwd. En ook gebouw De Oost, vanwege de sterke groei van de postmarkt. In 1980 werd het station aangesloten op de metro, en in 2018 opende de Noord/Zuidlijn. Wat opvalt aan al die bouwkundige veranderingen is het sterke functionele karakter. Met de 'hand-op-de-knip' is altijd het broodnodige gedaan, maar echte langetermijnplannen zijn nooit gemaakt. Misschien is dat ook wel typisch Nederlands."

Aantrekkelijke en leefbare plek

Alle activiteiten van ProRail op en rond station Amsterdam Centraal zijn onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is hiervan de initiatiefnemer. De aanpassingen aan het station dragen bij aan de bereikbaarheid van Amsterdam én aan de stedelijke omgeving als een aantrekkelijke en leefbare plek. De totale kosten van het project in en rond station Amsterdam Centraal zijn beraamd op 850 miljoen euro.

Lees meer PHS

Nieuws over dit project

Gerelateerde projecten