Weer heet weer

Warm weer is vaak genieten, maar voor het treinverkeer brengen aanhoudende hoge temperaturen risico´s met zich mee. Hitte vergroot nu eenmaal de kans op vervelende storingen. Hoe zijn wij daarop voorbereid?
Extreme hitte kan voor storingen in spoor en treinmaterieel zorgen.
Extreme hitte kan voor storingen in spoor en treinmaterieel zorgen.

Extra onderhoudsbeurt

Hitte kan elektronica ontregelen, ook langs het spoor. Dat belemmert dan bijvoorbeeld de bediening van de seinen en wissels. Voorafgaand aan de hete perioden van het jaar plaatsen we daarom koelapparatuur bij spoorsystemen. Ook controleren we voor die tijd extra op onze al geplaatste airconditioners. Daarmee zetten we in op het voorkomen van uitval van systemen. Onze aannemers zetten daarnaast bij hitte extra monteursploegen in. Zo kunnen we zo snel mogelijk eventuele storingen verhelpen. 

Ligging van het spoor monitoren

Onze frequent onderhouden spoorbanen liggen er doorgaans strak bij. Maar met hete dagen brandt de zon op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf daardoor de 70 graden aantikken. Doordat staal door zulke extreme hitte uitzet, ontstaat er druk en kunnen er slingers in het spoor ontstaan. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail waar nodig de ligging van het spoor. Ook spoorbruggen houden we extra in te gaten, indien nodig met monteurs ter plaatse. Uitzetting kan namelijk het openen en sluiten van de brug beïnvloeden. Monteurs kunnen dan meteen ingrijpen. 

Wegsleeplocs tegen defecte trein

Hitte is niet alleen voor het spoor maar ook voor treinen zelf een extreme uitdaging. Vervoerders doen er alles aan om problemen tot een minimum te beperken. Als door de hitte toch een trein defect raakt staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven. Ook heeft evacuatie van de reizigers voor onze incidentenbestrijders de hoogste prioriteit. Zeker wanneer de airco in de trein uitvalt, gaan zij met zwaailicht zo snel mogelijk ter plaatse. Alle voertuigen van Incidentenbestrijding voorzien we van drinkwater, zodat we reizigers in gestrande treinen daarmee als eerste kunnen helpen. 

Preventieve maatregelen tegen bermbranden

Ook de droogte is reden voor ProRail om extra op te letten. Zo inspecteren we de spoordijken extra op dreigende verzakkingen. Ook nemen we preventieve maatregelen om bermbranden te voorkomen. 

Advies: plannen en water

Wij adviseren reizigers voor vertrek altijd een reisplanner te raadplegen. Ook is het belangrijk voldoende drinken voor onderweg mee te nemen.

Gepubliceerd op