Weer treinen op gloednieuw station Dordrecht Zuid

Nieuws

Gepubliceerd op 7 november 2022

Tientallen bouwers hebben achttien dagen lang dag en nacht hard gewerkt om station Dordrecht Zuid compleet te vernieuwen. En dat was hoognodig! Het station was niet alleen vies, maar vooral niet voor íedereen toegankelijk. De komende maanden moeten de liften nog worden geplaatst, maar met een vers getapte kop koffie of thee in de hand kunnen reizigers vanaf maandagochtend weer met de trein naar Lage Zwaluwe of Dordrecht Centraal.

In contact met de omgeving

De grote opknapbeurt is een ingrijpende klus. En niet alleen vanwege al het bouwwerk. “Al vroeg in dit project kwamen we erachter dat de omgeving een uitdagende factor is”, vertelt bouwmanager Corné Kriesels. “Vijf scholen, een ziekenhuis, kinderopvang, drie sportverenigingen en zo’n 2250 huishoudens wonen vlak rondom station Dordrecht Zuid. Als bouwmanager ervaar ik dat als een mooie uitdaging.”

Hij vervolgt: “Samen met alle betrokkenen, de gemeente Dordrecht, de aannemer en de omgeving, willen we resultaat behalen en de overlast zo klein mogelijk houden.” Toch is overlast in de praktijk niet te voorkomen: “We luisteren, halen informatie op en informeren de omgeving over onze plannen. Door vertrouwen op te bouwen en de impact te schetsen, komen we er samen uit. De winst die we daar, aan de voorkant behalen, is ontzettend belangrijk en waardevol.”

Een blik op de omgeving van het station
Een blik op de omgeving van het station

Hij vervolgt: “Samen met alle betrokkenen, de gemeente Dordrecht, de aannemer en de omgeving, willen we resultaat behalen en de overlast zo klein mogelijk houden.” Toch is overlast in de praktijk niet te voorkomen: “We luisteren, halen informatie op en informeren de omgeving over onze plannen. Door vertrouwen op te bouwen en de impact te schetsen, komen we er samen uit. De winst die we daar, aan de voorkant behalen, is ontzettend belangrijk en waardevol.”

Speciale editie

André Steketee is vanuit aannemer Hegeman als hoofduitvoerder ook nauw bij het project en de omgeving betrokken: “Het is niet nieuw dat we bouwen op een plek waar het druk is, maar station Dordrecht Zuid is wel een speciale editie omdat er zóveel partijen zijn waar we mee samenwerken en hen nodig hebben om het werk te doen. Dat komt niet heel vaak voor. Met alle stakeholders hebben we ontzettend veel overlegd.”

Station Dordrecht Zuid is wel een speciale editie omdat er zóveel partijen zijn waar we mee samenwerken.

André Steketee hoofduitvoerder bij Hegeman
Corné Kriesels, links op de foto. André Steketee, rechts op de foto
Corné Kriesels, links op de foto. André Steketee, rechts op de foto

Een enorme klus

Van het slopen van het oude station tot het tijdelijk weghalen van het NS watertappunt: alle werkzaamheden zijn tot de minuut nauwkeurig gepland en uitgevoerd. In drie dagen tijd zijn er bijvoorbeeld ruim 130 perronplaten gelegd. De perronplaten moeten volledig waterpas liggen en niet verzakken. Daarvoor is het belangrijk dat de kespen (grote betonnen blokken) onder de perronplaten kaarsrecht liggen. Dat is een heel precies werkje.

Met digitale meetapparatuur is heel nauwkeurig gemeten of de kespen en perronplaten ook maar een beetje scheef liggen. Onder alle kespen zijn 167 palen de grond in geschroefd die ervoor zorgen dat de boel niet verzakt. Vervolgens zijn de perronplaten ruw gemaakt door ze te ‘gritstralen’, zodat reizigers niet over de gladde perronplaten uitglijden.

  • Tientallen bouwers hebben achttien dagen lang dag en nacht hard gewerkt om station Dordrecht Zuid compleet te vernieuwen
    Tientallen bouwers hebben achttien dagen lang dag en nacht hard gewerkt om station Dordrecht Zuid compleet te vernieuwen
  • Er zijn ruim 130 perronplaten gelegd. De perronplaten moeten volledig waterpas liggen en niet verzakken.
    Er zijn ruim 130 perronplaten gelegd. De perronplaten moeten volledig waterpas liggen en niet verzakken.
  • Station Dordrecht Zuid ligt in een druk bewoonde en bebouwde omgeving
    Station Dordrecht Zuid ligt in een druk bewoonde en bebouwde omgeving
  • Als de grote opknapbeurt van station Dordrecht Zuid eind maart 2023 is afgerond, werken we verder aan de nieuwe fietsenstallingen
    Als de grote opknapbeurt van station Dordrecht Zuid eind maart 2023 is afgerond, werken we verder aan de nieuwe fietsenstallingen
  • Met een vers getapte kop koffie of thee in de hand kunnen reizigers vanaf maandagochtend weer met de trein naar Lage Zwaluw of Dordrecht Centraal
    Met een vers getapte kop koffie of thee in de hand kunnen reizigers vanaf maandagochtend weer met de trein naar Lage Zwaluw of Dordrecht Centraal
  • De eerste reizigers deze maandagochtend na achttien dagen werkzaamheden
    De eerste reizigers deze maandagochtend na achttien dagen werkzaamheden

Komende werkzaamheden

En zo zijn er nog talloze bouwwerkzaamheden verricht de afgelopen 18 dagen. De komende maanden gaan we aan de slag met de nieuwe liften, trappen en het stationsplein. Volgens planning kunnen reizigers eind maart 2023 van de liften gebruikmaken. Hiermee wordt het station voor iedereen toegankelijk. Tot die tijd moeten reizigers op het station nog via een aangepaste route lopen.

Corné: “In samenspraak met de omgeving en aannemer Hegeman doen we er alles aan om de overlast die we veroorzaken zo beperkt mogelijk te houden. Alle overlast wegnemen is helaas geen optie, maar nadenken en praten over verzachtende mogelijkheden kan wel.”

Meer plek voor fietsen

Als de grote opknapbeurt van station Dordrecht Zuid eind maart 2023 is afgerond, werken we verder aan de nieuwe fietsenstallingen. Steeds meer reizigers komen met de fiets naar het station. Aan de zuidzijde van het station aan de Cereslaan komen honderd extra plekken voor fietsers. Bovendien schuift de fietsenstalling aan de Piersonstraat op, daar komt een klein stationsplein.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers