Weg met die smurrie op spoor

NS en ProRail breiden het aantal geltreinen uit om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. De combinatie van regen- en bladval zorgt voor gladde smurrie op het spoor, waardoor treinen geen goede grip hebben. Het aantal geltreinen breiden we de herfst uit van 10 naar 12. Vanaf 9 oktober gaan ze weer rijden. ​

Sandite maakt de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Vorig jaar smeerden we in totaal  89350 liter gel op het spoor. 

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om deze wielen te repareren.

Hoe werken de geltreinen

De geltreinen smeren een gel vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties (Eindhoven, Roosendaal en Amersfoort 2x) in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.

Hollands probleempje?

Een typische Hollandse probleempje die gladde sporen? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

Minuutje extra

Naast het rijden van geltreinen, hebben NS en ProRail in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Ook zorgt ProRail ervoor dat bomen gesnoeid worden langs het spoor en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail altijd klaar om snel eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

Lees in dit nieuwsbericht meer over de herfstmaatregelen die we nemen op deze pagina: weersinvloeden herfst en over onze incidentbestrijders lees je meer op deze webpagina: incidentenbestrijding

Gepubliceerd op

Gerelateerde onderwerpen