Wereldprimeur met duurzame paden langs het spoor

Nieuws

31 januari 2022

ProRail heeft de afgelopen dagen samen met het bedrijf PlasticRoad, VolkerRail en NS een plastic road geplaatst op emplacement Binckhorst in Den Haag. De elementen in dit pad zijn gemaakt van gerecycled materiaal, met een dun laagje steen als toplaag, zodat het pad niet glad wordt en slijtage van de elementen wordt voorkomen. Het dient als schouwpad en blijft er bij wijze van proef een jaar liggen om te kijken of dit een goed alternatief is.

Duurzame oplossing

Het klinkt misschien gek. Gerecyclede kunststof als duurzame oplossing. Maar toch laten we zien dat het juist heel goed kan. Op voorhand lijken de voordelen enorm. Zo is het pad onderhoudsvriendelijk, het dringt ook de uitstoot van CO2 terug en het helpt om de effecten van klimaatverandering te verminderen. Het is overigens een wereldwijde primeur dat er een pad van PlasticRoad in een spoorse omgeving wordt toegepast.

Een schouwpad is een pad langs het spoor. Hierover kunnen bijvoorbeeld machinisten en schoonmakers de treinen op het emplacement bereiken. Dat moet natuurlijk wel veilig gebeuren. Daarom testen we ook verschillende verlichtingen en belijningen om te kijken wat fijn is in gebruik.

Een schouwpad langs het spoor
Een schouwpad langs het spoor

Geen plassen, geen natte voeten

ProRail is blij met deze toepassing, die past in haar ambitie om zo duurzaam mogelijk te werken. Niels van Steenis is verantwoordelijk voor deze proef: “Als we iets nieuws aanleggen of vervangen, doen we dat duurzaam en het liefs circulair. In dit geval helpt het ook om de effecten van klimaatverandering te verminderen, omdat het pad heel veel water op kan nemen. Zo krijg je geen plassen en ook geen natte voeten. Omdat er ook slimme verlichting in het pad is aangebracht is dit dus een stuk prettiger voor de gebruikers. Daarnaast groeit er geen onkruid, dus dat scheelt in het onderhoud.”

Eric Kievit, managing director PlasticRoad: “Met de aanleg van machinistenpaden op emplacementen betreden we een voor ons nieuwe omgeving. ProRail en wij hebben elkaar vooral gevonden op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Ik ben ervan overtuigd dat dit de basis vormt voor een langdurige relatie.”

Als we iets nieuws aanleggen of vervangen, doen we dat duurzaam en het liefs circulair.

Niels van Steenis rail systems engineer bij ProRail

Flexibel in de aanleg

“Met onze producten zijn we heel flexibel bij de aanleg van voetpaden,” zegt Marcel Jager, engineering manager bij PlasticRoad. “De paden worden met onze oplossing niet alleen circulair, maar ook heel licht, zonder dat de belastbaarheid minder wordt. Ook hebben we positieve ervaring met de toegankelijkheid van ondergrondse kabels, altijd een lastig punt bij de aanleg van paden op moeilijk te bereiken locaties. We maken de paden extra hoog, waardoor we ook aan de arbo-richtlijnen voor machinisten voldoen. Voor ons was dit nieuw, maar ons systeem is flexibel genoeg om dat allemaal moeiteloos te realiseren.”

Een echte wereldprimeur is dat de procespaden voorzien worden van energiezuinige verlichting, in combinatie met zogeheten belichtingslijnen ‘glow in the dark’ gemaakt door Smits Neuchâtel Infrastructuur.

Investering in vernieuwing

Volgens projectleider Infra & Systems Rick van der Sluis van VolkerRail is de pilot een prachtige investering in de vernieuwing van de spooromgeving. “Met de komst van nieuw materiaal is het altijd een leuke uitdaging om daar mee aan de slag te mogen, zeker als eerste spooraannemer ter wereld die hiermee werkt!”

Na een jaar wordt gekeken of dit een goed alternatief is voor de bestaande paden langs de sporen. Als dat het geval is zouden de paden van PlasticRoad een goed alternatief kunnen zijn voor alle paden langs sporen en ook perrons.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers