Werk mee aan nog meer duurzaam spoorvervoer

Nieuws

Gepubliceerd op 2 maart 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:31 uur

Met het mogelijk maken van groei op het spoor wil ProRail graag bijdragen aan het halen van ambitieuze klimaatdoelstellingen. Er reizen nu al 1,3 miljoen reizigers per dag met de trein en ook nog eens 110.000 ton goederen gaan dagelijks over het spoor. De vraag naar duurzaam vervoer per spoor neemt alleen maar toe. Om daaraan te kunnen voldoen hebben we gedreven professionals nodig. En we kunnen er altijd meer gebruiken.

Bekijk: Meer duurzaam vervoer mogelijk maken op een steeds duurzamere manier - Werken bij ProRail

Hergebruik spoormateriaal

Bij het mogelijk maken van groei op het spoor werken we ook steeds duurzamer. We gaan zuinig om met materialen en stimuleren de ontwikkeling van duurzame alternatieven. Het percentage onbruikbaar restmateriaal willen we in 2030 terugbrengen tot maximaal 5 procent. Om hergebruik van materialen makkelijker te maken, ontwikkelen we een ‘marktplaats’ voor oude spoormaterialen. Hergebruik van dwarsliggers heeft inmiddels al een CO2-besparing van zeven kiloton opgeleverd.

Duurzame perrontegels

Een ander mooi voorbeeld is het recyclen van perrontegels. Zo bestaan de tegels die we vorig jaar legden op perron twee van station Bunde voor meer dan driekwart uit gerecyclede perrontegels van station Anna Paulowna. Om er nieuwe tegels van te maken, zijn ze op een slimme manier vermalen, waardoor de originele elementen zoals zand, water, grind en cement hergebruikt konden worden. Om de juiste sterkte te bereiken is er alleen wat nieuw cement aan toegevoegd. Ook op station Maarn legden we onlangs gerecyclede perrontegels. Deze kwamen echter niet van het station zelf. De oude perronplaten van station Maarn zijn hergebruikt voor de aanleg van een looproute in de circulaire proeftuin Hof van Cartesius in Utrecht. Dit hergebruik van materialen is verreweg het meest duurzaam en daarom hebben we hiervoor gekozen.

Werk jij ook mee?

Werken aan steeds meer duurzame mobiliteit en dat werk zo duurzaam mogelijk uitvoeren is een pittige klus. En dan hebben we het nog niet over het toekomstklaar maken van de infrastructuur, met ingrijpende vernieuwingen aan spoor, stations, overwegen én de digitale infrastructuur. In hechte samenwerking met partners. Dat doen we met ruim vierduizend gedreven professionals, maar we hebben er altijd meer nodig. Zoals rail system engineers, risico-analisten, controllers, bouw- en projectmanagers, maar ook tendermanagers, inspecteurs en systeemanalisten.

Wil jij ook meedenken en meewerken aan duurzaam vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan hier.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers