Werk op station Den Haag Centraal loopt op schema richting ‘moeilijkste fase’
Nieuws
ProRail richt de sporen van Den Haag Centraal helemaal opnieuw in. Vanaf begin 2026 kun je dan makkelijker en comfortabeler reizen tussen Den Haag en andere steden in de Randstad. Sinds augustus werken we aan de middelste sporen, de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht. De werkzaamheden in deze fase zijn nu op de helft.
Tweede van drie fases
De herinrichting gebeurt in drie fases. Op die manier kunnen treinen zoveel mogelijk blijven rijden en is de hinder voor reizigers relatief beperkt. In de eerste fase werkten we aan de sporen 9 tot en met 12. Vanaf augustus zijn we aan het werk aan de sporen 5 tot en met 8, de tweede fase.
Bouwmanager Dennis Cats vertelt: “We hebben deze zomer eerst alles ‘leeggehaald’. Sporen, wissels, dwarsliggers, bovenleiding, bovenleidingsbalken en beveiliging: alles is weggehaald. Dat zijn we nu weer helemaal aan het opbouwen. De nieuwe sporen en wissels liggen er grotendeels al in.”
Op schema
“We zijn nu druk bezig met het opbouwen van de bovenleiding en werk aan de treinbeveiliging. Ook de perrons pakken we gelijk aan. We zorgen dat de nieuwe perronkeerwanden correct en op de goede hoogte worden geplaatst. Het perron komt daarmee op gelijke hoogte met de (nieuwe) treinen. Dat maakt instappen makkelijker en zelfstandig reizen voor iedereen mogelijk”, aldus Dennis.
Er zijn nog 14 weken tot aan 16 februari om deze werkzaamheden af te ronden. Dennis: “Dat gaan we zeker halen, het werk ligt goed op schema. Maar de grootste en moeilijkste stap moet nog komen. In de laatste drie weken vernieuwen we ook de sporen 1 tot en met 4, de derde fase van het project. Van 29 januari tot en met 15 februari zijn we daarom 24 uur per dag aan het werk. Dat wordt een lastige periode voor reizigers, maar daarna is het reizen van en naar Den Haag Centraal een stuk comfortabeler.”
Gevolgen voor jouw treinreis
We werken nog tot en met 16 februari 2026 aan het spoor van Den Haag Centraal. Op sommige momenten rijden er minder treinen of vertrekken ze van een ander spoor dan je gewend bent. Je kunt omreizen of bussen gebruiken.
- Tot 16 februari: Tussen Dordrecht en Haag Centraal rijden vier van de zes Sprinters niet verder dan Den Haag HS. De overige twee rijden vanuit Den Haag HS door naar Den Haag Centraal.
- Vrijdag 8 tot en met zondag 9 november: geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en Den Haag Ypenburg.
- Zaterdag 15 en zondag 16 november: geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en Den Haag Ypenburg. Tussen Den Haag HS en Dordrecht en tussen Gouda en Utrecht Centraal rijden minder treinen.
- Donderdag 29 januari tot en met zondag 15 februari 2026: tijdens deze 18 dagen is de dienstregeling richting Rotterdam en richting Gouda aangepast, en op enkele momenten in alle richtingen. De actuele reisinformatie wordt bijgewerkt op ns.nl/betere reis.
Plan je reis kort van tevoren via de reisplanner of kijk op ns.nl/beterereis voor actuele reisinformatie.
Ombouw emplacement Den Haag
Minder wissels, minder storingen en meer treinen. Dat is waar we naar toe werken. We verdelen de spoorinfra in drie sectoren en halen een groot aantal wissels weg. Daardoor kunnen treinen sneller rijden en wordt de dienstregeling betrouwbaarder. Of je nu naar Leiden, Gouda, Utrecht of Rotterdam reist.
Meer nieuws
-
Veel werk aan het spoor rond Rotterdam en Den Haag volgend weekend
29 oktober 2025
-
Werkzaamheden Maaslijn tussen Nijmegen en Cuijk
27 oktober 2025
-
Spoorwerk tussen Roermond en Sittard
23 oktober 2025