Duurzaam bereikbaar
Dit project voeren we uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Omdat het aantal reizigers en goederen per spoor snel stijgt willen we meer treinverkeer mogelijk maken. Dat doen we door het bestaande spoor beter te benutten en zo Den Haag en andere steden in de Randstad ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden.
Door dit project wordt het mogelijk om vanaf 2025 het aantal treinen richting Rotterdam en Leiden te laten groeien.
Nieuwe inrichting spoorinfra
Het emplacement Den Haag Centraal verbindt de sporen uit Leiden, Gouda en Rotterdam met station Den Haag Centraal. Het is een kopstation met 12 perron-sporen, waarvan de sporen 11 en 12 nu niet in gebruik zijn. Het project omvat onder meer het opnieuw inrichten van de sporen tussen het station en het Schenkviaduct, over een lengte van 900 meter. Een groot aantal wissels wordt weggehaald, de sporen 11 en 12 weer in dienst genomen.
Door het aanpassen van perrons en perronsporen komt de vloer van (nieuwe) treinen op gelijke hoogte met het perron. Dat maakt instappen makkelijker en zelfstandig reizen voor iedereen mogelijk. Ook een aanpassing van de infrastructuur op station Laan van NOI is onderdeel van het project.