: Kwettercafé
In een hekwerk op een Haags perron, leeft een mussenkolonie. Ze broeden in de buurt en gebruiken de heggen in het hekwerk als uitvalsbasis. Daar eten ze, schuilen ze, en kwetteren ze – over de omgeving en waar mogelijk gevaar heerst. En die mussen? Die laat ProRail lekker zitten.
‘Ongelofelijk’
Dat betekent wél een streep door de oorspronkelijke plannen van ProRail. Want dat hekwerk op perron 1 van Den Haag Centraal zou vervangen worden, omdat het perron wordt verlengd. De Haagse Vogelbescherming en de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming voor Den Haag e.o. (AVN) trokken vervolgens aan de bel. Want de huismus? Dat is een beschermde diersoort.
Ronald Diependaal, omgevingsmanager bij ProRail, besloot in de materie te duiken. Samen met Martin van de Reep (Haagse Vogelbescherming) en Frederike Bloemers (AVN) nam hij een kijkje bij het kwettergebied. “Een kwettergebied is een soort foodcourt en café ineen. Hier schuilen de mussen voor roofvogels en halen ze eten. De heggen huizen bessen, maar er zitten ook luizen en insecten in waar de mussen hun jongen mee voeden. Ook informeren ze elkaar over de omgeving. Ik vind dat ongelofelijk.”
Hek blijft staan
Voor Ronald was het al snel duidelijk: dat hek is onderdeel van de habitat van de mussen en moet blijven staan. Wat een lastige klus leek, bleek uiteindelijk relatief simpel: het hek was in voldoende goede staat om te blijven staan. Dat besluit werd genomen door een ‘groen denkende’ vakspecialist en een enthousiast projectteam.
En dat is nog niet alles, want Ronald besloot – samen met ecologen, AVN en de Haagse Vogelbescherming – goed te kijken of het kwettergebied van zo’n 500 meter uitgebreid kan worden. “We onderzoeken nu of we nog meer groen kunnen creëren op de plek waar we straks het perron verlengen. Ook brengen we nieuwe begroeiing aan bij een nieuw hek dat aan de andere kant van het Haagse emplacement is geplaatst.”
Ombouw Haags emplacement
Goed nieuws voor reizigers: dankzij een nieuwe lay-out van de spoorinfra op Den Haag Centraal reis je makkelijker en comfortabeler tussen Den Haag en andere steden in de Randstad, zoals Leiden, Gouda en Rotterdam.