Werken op Kijfhoek: Goederenvervoer in goede banen leiden

29 december 2020

‘De telefoon gaat hier de hele dag door’, zegt Femke van den Heuvel met een lach. Haar werk op Kijfhoek mag hectisch zijn, maar haar mediërende rol als Officier van Dienst Verkeersleiding zit haar als gegoten. ‘Ik koos bewust voor de verkeersleidingspost van goederenvervoer. De enige van Nederland. De wereld is hier lekker direct en zo communiceer ik zelf ook graag. Kort, snel en zonder lange verhalen. Op een uitdagende locatie als Kijfhoek kan het niet anders. Je moet daadkrachtig zijn en keuzes maken.’

Schakelen tussen vervoerder en operatie 

Zoals laatst, toen de hoofdrailrem op Kijfhoek voor problemen zorgde. ‘Materialen kwamen niet bij hun fabrieken en er ontstond schade bij de vervoerders. In zo’n situatie ben ik een soort doorgeefluik tussen vervoerder, management en mensen uit de operatie’, legt Femke uit. Vanuit de seinzaal kijkt ze naar alternatieve routes, onderzoekt waar hulp het hardste nodig is en zorgt dat alle partijen elkaar blijven begrijpen. ‘Ik heb goed contact met vervoerders, maar ik spreek ze alleen als er iets gaande is. Als wij ergens tegenaan lopen of als zij om ondersteuning vragen. Ik werk dus altijd op escalatieniveau.’

  • Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding
    Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding
  • Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding
    Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding
  • Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding
    Femke van den Heuvel, officier van dienst verkeersleiding

Schakelen tussen vervoerder en operatie 

Zoals laatst, toen de hoofdrailrem op Kijfhoek voor problemen zorgde. ‘Materialen kwamen niet bij hun fabrieken en er ontstond schade bij de vervoerders. In zo’n situatie ben ik een soort doorgeefluik tussen vervoerder, management en mensen uit de operatie’, legt Femke uit. Vanuit de seinzaal kijkt ze naar alternatieve routes, onderzoekt waar hulp het hardste nodig is en zorgt dat alle partijen elkaar blijven begrijpen. ‘Ik heb goed contact met vervoerders, maar ik spreek ze alleen als er iets gaande is. Als wij ergens tegenaan lopen of als zij om ondersteuning vragen. Ik werk dus altijd op escalatieniveau.’

Nieuw, maar wel op het juiste spoor

'Aan het begin vond ik het spannend’, vertelt Femke. ‘Ik werd echt in het diepe gegooid bij de opleiding en de spoorwereld was totaal nieuw voor me. Door mijn juridische achtergrond was het een flinke kluif om inhoudelijk op dikte te komen. Zeker vergeleken met mijn medestudenten, die het wereldje al wél kenden.’ Nu merkt ze juist dat haar juridische achtergrond van pas komt: ‘Ik weet hoe je helder communiceert, goede vragen stelt en zie de belangen van alle partijen. Dat is hard nodig in mijn mediator-achtige functie: ik moet iedereen bij elkaar brengen. Van managementniveau tot de mensen op de zaal. Ik vind het prettig om daar tussenin te bewegen.’

Je moet daadkrachtig zijn en keuzes maken.

Femke van den Heuvel officier van dienst verkeersleiding bij ProRail

Heftig werk, maar weinig stress

Nu ze ruim een jaar Officier van Dienst Verkeersleider is, heeft Femke het goed in de vingers. Gelukkig maar, want er is vaak wat aan de hand in het havengebied. ‘De infra is hier zo speciaal dat het lastig is om de unieke onderdelen te vervangen bij een defect. Het moet vaak besteld of zelfs speciaal gemaakt worden. Dat duurt lang en dat maakt snel repareren lastig. Iedereen hier is gewend om voortdurend in zo’n verstoorde situatie te werken. Dat beïnvloedt het werk natuurlijk, maar maakt het ook uitdagender.’ Verrassend genoeg heeft Femke weinig last van stress. ‘Tijdens je dienst sta je volledig aan, maar als je naar huis gaat neemt een collega het over. In mijn weekend hoeft mijn laptop nooit open, er is altijd iemand die het fort bewaakt. Die werk-privé balans heeft me juist veel rust gebracht.’

Ik hoop verandering te brengen

De functie van Femke bestaat pas een jaar en is nog volop in ontwikkeling. Haar visie helpt haar bij het maken van keuzes: ‘Een hele lange tijd was er niet echt aandacht voor de mensen in de operatie. De mensen in de seinzaal en de mensen op het spoor. Ik hoop daar verandering in te brengen met mijn werk. Boven maken ze de beslissingen, maar uiteindelijk doen ze het werk op de zaal. De belangen zijn groot en ik vind het belangrijk dat iedereen er hetzelfde in staat. We doen dit met z’n allen.’

Ben jij net zo daadkrachtig als Femke? Word haar collega! Check de vacatures voor verkeersleiding.

Meer over:

Meer nieuws

Treinverkeersleider.

Best belangrijk.

Een boom valt dwars door de bovenleiding, een trein raakt defect, er lopen mensen langs het spoor. Als treinverkeersleider los jij het op.

Check of jij het in je hebt