ZieZo: hoe zit dat?

In Utrecht vond afgelopen weekend de jaarlijkse Ziezo-beurs plaats. Dit is dé landelijke oogbeurs voor iedereen die niet of niet goed kan zien. In samenwerking met de Oogvereniging gaf ProRail een toelichting over de eenduidige en voorspelbare landelijke richtlijnen voor routegeleiding op stations. Ook werd de voelbare stationsplattegrond van Utrecht Centraal getoond en getest.

Proef voelbare stations plattegrond krijgt vervolg

Voor blinden en slechtzienden kan een treinreis van en naar het station een flinke uitdaging zijn. Waar zijn de liften? Waar kan ik een kaartje kopen? Vanaf welk perron rijdt mijn trein en hoe kom ik daar? Allemaal vragen waarbij we blinden en slechtzienden zo goed mogelijk willen begeleiden. Daarom beproeft ProRail continu nieuwe manieren om de toegankelijkheid van stations te verbeteren. Zoals een voelbare plattegrond van het station die ervoor zorgt dat visueel beperkte reizigers beter hun weg kunnen vinden op het station.

Voelbaar reis voorbereiden thuis en op het station

Station Rotterdam Centraal kreeg vorig jaar de primeur met de eerste voelbare stationsplattegrond. Een proef waaruit een prototype is voortgekomen dat we nu ook gaan gebruiken om plattegronden te maken van de stations Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal. Er komen eind 2017 twee types: een displayversie voor op het station en een thuisversie die blinden en slechtzienden kunnen gebruiken om hun reis thuis al voor te bereiden.

Programma Toegankelijkheid

Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen, ook mensen met een functiebeperking. ProRail werkt hard aan een treinreis zonder obstakels. Ieder jaar worden stations meer en beter toegankelijk, onder andere door eenduidige en voorspelbare landelijke richtlijnen voor routegeleiding. Dat lukt alleen omdat we samenwerken. We stemmen veel af met andere partijen die zich inzetten voor een toegankelijk openbaar vervoer, waaronder de Oogvereniging.

Gerelateerde onderwerpen