
Stations : Toegankelijkheid
Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Ook als je reist met een kinderwagen, bagage, een rolstoel of als je een functionele beperking hebt. Daarom maken wij onze stations toegankelijk voor álle reizigers.
Zelfstandig reizen op alle stations
Je kunt zelfstandig reizen als je zonder hulp van anderen het perron kunt bereiken. Op zelfstandig toegankelijke stations is er altijd een route van de stationsentree naar het perron die voldoet aan de toegankelijkheidsnormen. Dit betekent dat de perrons drempelvrij zijn, dat er een lift of hellingbaan aanwezig is én dat ze voorzien zijn van duidelijke geleidelijnen en braille op de trapleuningen. Het doel van ProRail en van de overheid is om eind 2030 alle stations volledig zelfstandig toegankelijk te hebben. Bij vernieuwing en het werk aan het spoor houden we rekening met reizigers met een functiebeperking. Dat is vanzelfsprekend.
Welke voorzieningen heeft mijn station
Op de website van NS kun je opzoeken of een station zelfstandig toegankelijk is. Daar vind je ook informatie over de beschikbare voorzieningen en services. Wanneer je hulp nodig hebt bij het in- of uitstappen, kun je dit aanvragen via NS of een andere vervoerder. Stations zijn uitgerust met speciale voorzieningen, zoals opstelplatsen voor assistentie en intercoms waarmee je direct contact kunt opnemen.
Check jouw station Naar stationsinformatie NS
Thema's
Stations in aanbouw of verbouwing
Elk jaar worden er méér stations toegankelijker. Dat komt omdat we samenwerken met vervoerders, overheden andere ov-partijen. De perrons op stations in Nederland komen op 76 cm hoogte te liggen. Hiermee wordt voldaan aan de Europese regelgeving en de Nederlandse afspraken voor toegankelijkheid van reizen per spoor. We stemmen ook af met andere partijen die zich inzetten voor een toegankelijk openbaar vervoer. Zoals ouderenbonden, de Oogvereniging en netwerken voor mensen met een beperking of chronisch ziekte. Bij nieuwbouw of verbouwing van een station wordt toegankelijkheid standaard in het ontwerp meegenomen.
Toegankelijke stations dankzij goede samenwerking
Er wordt goed overlegd, om te weten waar de behoeften van de reizigers liggen. ProRail heeft contact met de reizigers en werkt nauw samen met de vervoerders. via de reisinformatie van NS, weten reizigers precies welke faciliteiten op stations aanwezig zijn. Door eenduidige en voorspelbare routegeleiding door geleidelijnen weten blinden- en slechtzienden hoe ze goed van a naar b kunnen komen. Zo worden onze stations comfortabel en toegankelijk voor iedereen en zijn we klaar voor meer reizigers in de toekomst.
Als je hulp nodig hebt bij het in- en uitstappen
Heb jij hulp nodig bij het in- en uitstappen, dan kun je gratis gebruik maken van NS reisassistentie. Je kunt reisassistentie tot maximaal 1 uur van tevoren aanvragen. Dit kan online, via de NS app of telefonisch. Je kunt hier lezen hoe het werkt.
Toegankelijkheid in cijfers
In 2030 zijn alle Nederlandse stations volledig zelfstandig toegankelijk. Dit houdt in:
- Op 99 procent van de stations zijn de perrons drempelvrij en bereikbaar via een lift of hellingbaan
- Honderd procent van de Nederlandse stations zijn voorzien van geleidelijnen en braille op de trapleuningen
- Op 337 stations zijn de perronhoogtes aangepast
- Op 325 stations is de verlichting duurzaam verbeterd
- Tien stations hebben een voelbare plattegrond
- De beschikbaarheid van alle stationsliften is online te raadplegen
Hellingbanen, liften en roltrappen
Op stations nemen we maatregelen om de toegankelijkheid te verhogen. We maken perrons beter bereikbaar door hellingbanen, liften en roltrappen. Ook zorgen we ervoor dat iedereen zelfstandig en veilig gebruik kan maken van stationsvoorzieningen, zoals toiletten.
Sommige maatregelen vallen op: de kilometerslange geleidelijnen en speciale veiligheids- en perronrandmarkeringen bijvoorbeeld. Andere maatregelen zijn minder opvallend. Denk aan de braille-bewegwijzering, vergrote pictogrammen, dubbele leuningen en het drempel- en obstakelvrij maken van de looproutes. Bekijk deze kaart (pdf) om te zien welke stations er al drempelvrij zijn.
Veelgestelde vragen
-
Wat moet ik doen als een lift niet werkt?
Is een lift niet beschikbaar en is reizen voor jou alleen mogelijk met behulp van de liften? Neem dan contact op met NS Klantenservice. Het telefoonnummer is: 030 - 235 7822 Een medewerker zoekt dan, samen met jou, naar de beste oplossing. Wanneer de uitkomst is om een taxi in te zetten, dan is deze gratis voor jou.
-
Worden liften op stations dagelijks gecontroleerd?
Nee, de liften worden niet dagelijks gecontroleerd door ProRail of NS. Wel doen we dit periodiek. Zie je een defecte of beschadigde lift? Meld dit dan direct via ons gratis telefoonnummer 0800 - 7767245. Als de storing al bekend is, zit er een sticker op de lift. Je hoeft in dat geval niet meer te bellen om het te melden. Wanneer je afhankelijk bent van de lift om te kunnen reizen, bel dan met NS Klantenservice via 030 - 751 5098.
-
Waarom zijn liften 's nachts gesloten?
Op een aantal stations sluit de lift 's nachts automatisch als er geen treinen meer rijden. De stationsmanager van NS neemt het besluit hierover. De reden kan zijn dat het station dan gesloten is, of om vandalisme en misbruik te voorkomen. Op andere stations blijft de lift open, bijvoorbeeld omdat deze toegang geeft tot een buurt of fietsenstalling. Daarom is het niet mogelijk om op alle stations 's nachts de lift te sluiten. Dat kan leiden tot ongewenste situaties, of juist de toegankelijkheid beperken.
-
Wanneer is mijn station volledig toegankelijk voor iedereen?
Sinds eind 2022 is 90% van de stations toegankelijk voor reizigers met een functiebeperking. In 2030 zijn alle stations volledig toegankelijk.
-
Voor welke stations zijn er voelbare plattegronden beschikbaar?
Er zijn voelbare plattegronden op de treinstations van Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Bijlmer Arena, Arnhem Centraal, Den Bosch, Zwolle, Leiden Centraal en op de centrale stations van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.
Deze is beschikbaar bij de OV servicewinkel. Reizigers met een visuele beperking kunnen de geleidelijnen gebruiken om bij de OV servicewinkel te komen. Aan de balie vraag je naar de voelbare plattegrond. Deze kun je dan in de winkel rustig bestuderen en daarna weer teruggeven. Op Amsterdam Centraal is de plattegrond ook beschikbaar in het Servicecenter en op Utrecht Centraal in de OV-winkel.
Er is ook een thuisversie beschikbaar, zodat je thuis je reis kunt voorbereiden. De kleinere thuiskaart is kosteloos te bestellen. Je kunt deze aanvragen via het contactformulier.
-
Hoe lang duurt het om een lift te repareren?
Vaak lukt dit binnen een halve dag. Maar niet elke lift en type storing is hetzelfde en momenteel staan er helaas liften veel langer in storing dan normaal. Je leest er hier meer over.
Bekijk meer veelgestelde vragen