Veel zomerwerk op de planning
Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.
Lees meerZuidwestboog Meteren: Aannemer van Hattum en Blankevoort aan zet
Nieuws
Bijgewerkt
Aannemer van Hattum en Blankevoort heeft de aanbesteding gewonnen voor de onderbouw van de Zuidwestboog bij Meteren. De komende tijd zullen zij samen met ProRail de plannen verder uitwerken en de nodige voorbereidingen treffen. Begin 2024 starten de eerste bouwwerkzaamheden.
Onderbouw Zuidwestboog
Van Hattum en Blankevoort gaat voor ProRail de onderbouw realiseren van de Zuidwestboog. Dit betekent het voorbereidende werk om een deel van de Betuweroute te kunnen verleggen en de bouw van de boogconstructie. Naar verwachting is de onderbouw van de Zuidwestboog in 2028 gereed. Het gehele project willen we in 2031 in dienst nemen.
Op 18 oktober werd de overeenkomst getekend tussen Van Hattum en Blankevoort en ProRail. Beide partijen zijn enthousiast om samen aan de slag te gaan. Voor de boogconstructies en de pergolabrug is al een stijlvol ontwerp gepresenteerd. Deze bruggen zorgen uiteindelijk voor de verbinding van de Betuweroute met het reguliere spoor van en naar het zuiden. Voor het realiseren van de onderbouw van de Zuidwestboog zijn de kernwoorden daarom: samen stijlvol verbinden.
![Foto van de ondertekening: Joep Verhoeven (tendermanager bij ProRail), Edward Ruiter (projectmanager ProRail), Han Berends (manager GSPP bij ProRail), Jeroen Bonekamp (statutair directeur van Hattum en Blankevoort), Lars Sigmond (financieel directeur van Hattum en Blankevoort), Mark Dorrestein (projectmanager van Hattum en Blankevoort)](/siteassets/homepage/nieuws/2023/10/ondertekening_zwbm.jpg?autorotate=true&width=1200&mode=crop&format=webp)
Verschillende aanbestedingen
De realisatie van de Zuidwestboog is een groot en complex project met verschillende disciplines en vereiste expertise. Daarom is het project verdeeld in verschillende onderdelen. Na het aantrekken van het ingenieursbureau Movares kwam deze aanbesteding voor de onderbouw: het civieltechnische gedeelte van het project.
Naast het voorbereidende werk om een deel van de Betuweroute te kunnen verleggen bestaat dit gedeelte uit het realiseren van twee betonnen bruggen over de Betuweroute en de A15 en een pergolabrug over het spoor Utrecht – Den Bosch. Later volgt de aanbesteding voor het aanbrengen van het spoor en de bovenleiding.
Zuidwestboog Meteren
ProRail bouwt een extra spoorboog om goederentreinen vanaf de Betuweroute uit het westen naar het zuiden te laten rijden en andersom; de Zuidwestboog. De Betuweroute wordt hierdoor beter benut en met deze nieuwe verbinding creëren we een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornet voor goederenvervoer.
Meer nieuws
-
Weekendwerk op Den Haag Centraal
25 juli 2024
-
Bijgewerkt Werkzaamheden aan spoor tussen Den Haag en Schiedam lopen uit
26 juli 2024
-
Start voorbereidende werkzaamheden relaishuis Groningen
22 juli 2024