Spoedwerk bij Den Haag HS

ProRail en aannemer BAM Infra herstellen vanaf maandagavond 2 maart met spoed een van de sporen langs station Den Haag Hollands Spoor. Om hinder voor treinreizigers te beperken, vindt het herstel van het defecte spoor maandag- en dinsdagavond en - nacht en donderdag ’s nachts plaats.
Perron 4 op Den Haag Hollands Spoor is tot donderdag 5 maart niet in gebruik in verband met een defect spoor.
Perron 4 op Den Haag Hollands Spoor is tot donderdag 5 maart niet in gebruik in verband met een defect spoor.

De slechte staat van het spoor is tijdens een meetcampagne met een speciale meettrein vastgesteld. Een nadere inspectie leerde dat vervanging nodig is, om te kunnen voldoen aan onze strenge veiligheidseisen. Dit levert reizigers extra hinder op, en dat betreuren wij, maar veiligheid staat altijd voorop.

Andere locaties

Het versleten spoor bij Hollands Spoor staat niet op zichzelf. Eerder constateerden en herstelden we soortgelijke slijtage op andere locaties, zoals de Willemsspoortunnel in Rotterdam.

Tunnels en overkappingen

De eerste locatie waarop wij ongewone slijtage ontdekten was bij een viaduct in de Amsterdamse Riekerpolder, najaar 2019. Bij nader onderzoek door een baaninspecteur ontstond het vermoeden dat slijtage aan sporen in tunnels en bij overkappingen sneller gaat dan elders.

Barendrecht en station Schiedam

Daarop zijn wij met onze aannemers gaan meten op andere locaties: de Schipholtunnel, station Rijswijk, de Willemsspoortunnel in Rotterdam en nu dus op Den Haag HS. Zeer binnenkort volgen nog de sporen onder de overkapping bij Barendrecht en die bij station Schiedam Centrum. Als dat is gebeurd, hebben we de locaties met verhoogd risico op versnelde slijtage gecontroleerd.

Omstandigheden

Op deze locaties zijn verschillende omstandigheden die bijdragen aan de versnelde slijtage. Denk aan wind in tunnels en een gebrek aan regen om de sporen schoon te spoelen. Op de meeste locaties leidt dit tot een hoog aantal versleten ‘klemmen’ die het spoor vastmaken aan dwarsliggers. Ook de houten dwarsliggers zijn op deze locaties vaak meer versleten dan we gezien de normale levensduur zouden mogen verwachten.

Spoor vervangen

Bij station Den Haag Hollands Spoor gaan spoorwerkers nu zo’n tweehonderd meter spoor vervangen. Het gaat dan om dwarsliggers, spoorstaven, ballast (spoorgrind) en klemmen.

Reisplanner

Vanwege het herstelwerk rijden er maandag- en dinsdagavond minder treinen. Check de Reisplanner voor vertrek.

 

Gepubliceerd op