Spoorvernieuwing : Railinzetplaatsen

Een railinzetplaats is een plek waar voertuigen en machines in en uit het spoor kunnen komen. Deze plekken zijn dus belangrijk bij het uitvoeren van onderhoud en herstel van de infrastructuur, maar ook bij het uitvoeren van grote projecten op het spoor.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 30 oktober 2025.

Toegangsweg en poort 

Alleen spoormedewerkers kunnen bij een railinzetplaats komen. Ze liggen op een afgeschermd terrein. Er loopt een weg naar toe, maar oversteken - zoals bij een overweg - kan niet. De railinzetplaats heeft een ‘vloer’. Tussen het spoor ligt dus geen ballast (spoorstenen), maar het is er verhard. Werkbusjes en machines kunnen vanaf de openbare weg, via de speciale toegangsweg bij de poort naar de railinzetplaats komen. Spoormedewerkers volgen de veiligheidsinstructies en mogen pas ‘inzetten’, dus op het spoor rijden, als het sein is gegeven dat het spoor ‘buiten dienst’ is.

Dat ‘inzetten’ van het voertuig kost de chauffeur of machinist een paar minuten. Het voertuig rijdt dan met de banden op de vloer van de railinzetplaats, gaat in de juist richting staan en klapt de spoorwielen uit. Dan rijdt het voertuig naar de plek waar het moet zijn. Soms nemen ze daarbij materialen mee, zoals stukken spoorstaaf of zakken met ballast. Na de werkzaamheden rijden ze terug naar de railinzetplaats om weer uit het spoor te gaan.

Een railinzetplaats is nodig om werkvoertuigen, zoals een krol, in het spoor te krijgen
Een railinzetplaats is nodig om werkvoertuigen, zoals een krol, in het spoor te krijgen

Nieuwe railinzetplaatsen

Railinzetplaatsen zijn dus belangrijk voor onderhoud, herstel en spoorprojecten. Maar soms moeten we met spoed ergens zijn. Onze incidentenbestrijders maken dan wel eens gebruik van overwegen om met een voertuig in het spoor te komen. Omdat we steeds vaker overwegen vervangen voor onderdoorgangen, wordt er in de buurt een nieuwe railinzetplaats aangelegd.

Nachtwerk

Railinzetplaatsen worden ook in de nacht gebruikt. Hoe vaak dat gebeurt, wisselt per locatie. Maar als er grote werkzaamheden in de buurt zijn, dan komt het voor dat een railinzetplaats in korte tijd heel intensief gebruikt wordt. Dat kan hinder geven voor de omgeving. Omwonenden ervaren dan last van geluid, rijdende voertuigen, draaiende motoren of spoormedewerkers die staan te wachten en praten met elkaar. Ook het laden en lossen van materialen gaat gepaard met geluid. Dat kan ProRail helaas niet voorkomen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.