Beverwijk : Spooraanpassing en busbaan
Het gebruik van de sporen in Beverwijk is door de jaren heen veranderd. Sommige sporen blijken niet meer nodig en dat geldt ook voor wissels. Daarom is er een grote klus aanstaande. Eentje waarmee ProRail station Beverwijk weer helemaal klaar maakt voor de toekomst. Vrijgekomen ruimte naast het spoor wordt goed gebruikt: daar legt de provincie Noord-Holland een busbaan aan.
- Locatie
- Beverwijk
- Startdatum
- 2025
- Einddatum
- 2026
Beverwijk op nieuw spoor
We halen enkele sporen weg, net als negen wissels. Ook schuiven we de overweg naast het station zo’n 50 meter op richting de Velsertraverse en vernieuwen we het onderstation. In het onderstation staan de installaties die het spoor van stroom voorzien. De railinzetplaats (de plek aan het spoor van waar voertuigen op het spoor gezet kunnen worden) verplaatsen we. Dit doen we omdat het spoor waaraan de huidige railinzetplaats zit, verdwijnt. Tot slot helpen we de provincie Noord-Holland bij het realiseren van een langgewenste busbaan in Beverwijk.
Globale planning
Dura Vermeer is als aannemer aangesloten en op de tekentafel wordt al hard gewerkt. De eerste zichtbare werkzaamheden starten in augustus. Dan treft Dura Vermeer de voorbereidingen. De spoorse werkzaamheden starten begin oktober. Deze geven geen hinder voor het treinverkeer. Van 15 november tot en met 22 november vindt het grote werk plaats. In die periode is het parkeerterrein in de Wijckerpoort niet beschikbaar. Ook rijden er in die periode geen treinen van en naar station Beverwijk. NS zet bussen in.
Ruimte voor busbaan
De provincie Noord-Holland heeft al langer de wens om Beverwijk beter te verbinden met de omgeving. Een HOV-busbaan is daar een prachtig middel voor. Deze busbaan inpassen was lastig, vanwege de bebouwing rondom het station. Omdat met het weghalen van sporen grond vrijkomt, hebben ProRail en de provincie de handen ineen geslagen. Bussen kunnen in de toekomst – niet gehinderd door ander verkeer - over de busbaan van en naar station Beverwijk rijden. De bouw van de busbaan start nadat de aanpassingen aan het spoor klaar zijn.
Waarom minder wissels?
ProRail haalt op sommige plekken wissels weg. Dat doen we om de eenvoudige reden dat ze daar onnodig zijn. Onderhoud kost geld en wissels zijn storingsgevoelig. Onderhoudskosten voor wissels die niet langer nodig zijn, is natuurlijk zonde. Dat geld kan ProRail nuttiger inzetten. Daarnaast neemt de betrouwbaarheid van het treinverkeer toe. Dat geldt ook voor het emplacement in Beverwijk.
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Bouwer Dura Vermeer vernieuwt sporen in Beverwijk
5 februari 2025