Timelapse: nieuwe spoorwegonderdoorgang randweg Tricht

De gloednieuwe onderdoorgang van de toekomstige Randweg in Tricht is 7 juli in gebruik genomen. De betonnen ruwbouw werd in de nacht van 5 juli onder het spoor gereden. Daarna is het spoor weer in rap tempo teruggebouwd. In de ochtend kon de eerste trein over de onderdoorgang rijden.

Inrijden tunnel voor randweg Tricht

Iets later dan gepland werd vanochtend het spoor tussen Geldermalsen en Utrecht weer in dienst genomen. Het leverde een dubbele mijlpaal op: voor het eerst ging er een trein over de nieuwe onderdoorgang en voor het eerst konden reizigers gebruik maken van het nieuwe zijperron aan de westkant van station Geldermalsen: perron 6. Dit perron is speciaal gebouwd voor de Merwedelingelijn. In 2021 krijgt deze verbinding een vrijliggend spoor, zodat de Merwedelingelijn niet meer kruist met de verbinding tussen Utrecht en Den Bosch. 

Lees verder onder afbeelding 

Nieuw perron GeldermalsenHet nieuwe perron dat vandaag in gebruik is genomen 

Nieuwe fase

De 38-daagse werkzaamheden gaan nu een nieuwe fase in. De volgende mijlpaal wordt het inhijsen van de eerste helft van de nieuwe onderdoorgang voor reizigers op station Geldermalsen deze week. Daarvoor worden 13 betonnen elementen met enorme hijskranen tussen een gat in het spoor geplaatst. Later deze maand volgt de tweede helft die bestaat uit nog eens elf elementen. 

Spoorverbetering Geldermalsen en Tricht

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen passen we dan ook het spoor en het station aan en plaatsen we waar nodig geluidschermen. Dit project is een onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer(PHS), een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die hierin samenwerkt met ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en KNV Spoorgoederenvervoer. Het werk wordt uitgevoerd door de Lingense Alliantie, een combinatie van ProRail, Dura Vermeer en Mobilis. 

 

Gepubliceerd op